برگزاری کارگاه مقاله نویسی ویژه جشنواره
✅کارگاه آموزش مقاله نویسی ویژه جشنواره رشد در مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیهایزد با حضور خانم رئیسی برگزار شد .
✅نکات مطرح شده:
۱_بیان ضرورت و اهمیت پژوهش گروهی
۲_اصول نگارش مقاله و تقسیم و تجمیع پژوهش گروهی
۳_شیوه نگارش چکیده و مقدمه و نتیجه
۴_معرفی سایتهای پژوهشی و کتابخانه های دیجیتال
۵_واکاوی موضوعات بخش ویژه جشنواره گروهی رشد
✅شیوه نامه تحقیق و نمونه تحقیق گروهی نیز در اختیار طلاب قرار داده شد
مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیهایزد
معاونت پژوهش تیرماه ۱۴۰۲
تبیین محورهای فراخوان همایش نفوذ
به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها یزد نشست پژوهشی نفوذ دشمن بامحوریت بیانات مقام معظم رهبری با حضور طلاب وکادر پژوهشی مدرسه برگزار شد .
معاون پژوهشی مدرسه ،رضیه رییسی با درخواست و تآکید بر شرکت پرشورطلاب درفراخوان مقاله نفوذ دشمن به تبیین ابعاد نفوذ و اهداف ، زمینه ها وراهبردهای دشمن درمقوله نفوذ پرداخت وگفت : موضوع بحثی که مقام معظم رهبری نیز همواره وبه خصوص درچندین ماه اخیر به آن توجه داشته اند نفوذ است .نفوذ همان رخنه وحضور غیرمحسوس وخاموش دشمن درپیکره انقلاب باهدف استحاله وبراندازیست که دارای ابعاد مختلفی چون نفوذ فیزیکی ،متافیزیکی ،فرهنگی ،سیاسی ،اقتصادی ، موردی ، جریانی و…است ،مقام معظم رهبری دربیاناتشان ضمن تآکید براین ابعاد ،نفوذ جریانی را خطر مهمتری بیان فرمودند که نیاز است ابعاد وزوایای این بحث مورد تبیین قرار گیرد، نفوذ جریانی روشی است که دشمن عمدتـآ درصدداین است که باشبکه سازی بتواند آرمان ها ،باورها رفتارها ونگرش های مردم راعوض کند بنابراین نفوذ میتواند درفضای زیرساخت های فکری وفرهنگی کشور مخاطرات جدی ایجاد کند .براین اساس دشمن تلاش می کند فرهنگ ،نگرش ،رفتار ،رویکردها ،باورها ودرحقیقت داشته های یک ملت راتغییردهد.
رضیه رییسی راهبردهای دشمن را باسه هدف کلان ،عملیاتی وراهبردی معرفی کرد و افزود: زمینه های نفوذ داخلی رااگر به صورت تیتروار بیان کنیم شامل امورزیرمیباشد1- نخبگان منتقدوناراضی از گذشته2-مسئولینی که از گفتمان انقلاب بریده اند3-القای اینکه راه برون رفت از مشکلات اقتصادی تعامل باغرب است4-منازعات واختلافهای داخلی5-انفعال علمی برخی از دانشگاهیان و…
وی درپایان به راهکارهای مقابله باانواع نفوذ ازجمله افزایش بصیرت درهمه مسائل روز،تقویت وحدت که مصونیت بخش امت است،مقاومت درمقابل فزون خواهی دشمن وتقویت گفتمان انقلاب اسلامی وروحیه انقلابی گری اشاره کرد.
بررسی عوامل پیروزی وماندگاری انقلاب اسلامی
سرداردکتر رمضان شعبانی:
افتخارمن این است که یک پژوهشگرومعلم هستم
به مناسبت ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی ،معاونت پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها یزد میزبان معاون سیاسی سازمان عقیدتی – سیاسی ناجا سردار دکتر رمضان شعبانی بود.
سردار شعبانی درجمع اساتید وطلاب مدرسه ضمن تبریک این ایام مبارک ابراز داشت : یکی ازا فتخارات من این است که یک پژوهشگرومعلم هستم ودرطی 35سال خدمت صادقانه درسپاه وناجا درفضای فرهنگی وپژوهشی حضور وفعالیت داشتم.
معاون سیاسی سازمان عقیدتی – سیاسی ناجا بابیان اینکه انقلاب ما به یک انقلاب پایدار ی تبدیل شده وبه مرز چله خود نزدیک می شود اظهار داشت : خیلی ازانقلاب های دنیا به دهه نرسیده، تمام می شودواثری از آن باقی نمی ماند درحالیکه انقلاب مارونده است وآثار آن بیش ازپیش دردنیا احساس می شود به طور یکه در آمریکای لاتین ،کوباو ونزوئلا بعداز فروپاشی شوروی خیمه های انقلاب بر پا شد ودر همین رابطه کلینتون می گوید:دردوره هشت سالی که وزیر امور خارجه آمریکا بودم به هرکجایی که می رفتم آثار انقلاب خمینی را می دیدم .
وی درادامه افزود : یکی ازدلایل پیروزی و پایداری انقلاب ما این است که امام خمینی “رحمت الله علیه “دردل ارتش بدون شلیک گلوله نفوذ کرد وتفکر شاه وشاه پرستی را ازبین برد وبعداز پیروزی هم نظام سازی کرد وبه همین علت با یک اشاره ایشان درزمان جنگ تحمیلی لشگر صدهزارنفری عازم جبهه ها شدند.
سردار شعبانی درپایان سخنان خود به عوامل ماندگاری انقلاب اشاره کرد وگفت :یکی از عواملی که باعث پایداری انقلاب ما تابه امروزشده است ،این است که امام ” رحمت الله علیه “رویکرد جدیدی ازدین را احیا کرد،فقه آل محمد “صلی الله علیه واله وسلم “فقط فقه مطهرات واحکام فردی نیست ،بلکه فقه گره گشای زندگی بشراست وهیچ مشکلی نیست که به وسیله دین حل نشود ودین وسیاست قرین یکدیگرند وهیچگاه ازهم جدانمی شوند.دومین عامل ماندگاری انقلاب مارهبری بی نظیر امام خمینی رحمت الله علیه بود که به ما آقایی وعزت داد واز ذلت وبندگی قدرت های سلطه گرجهانی نجات داد،امام به ماخود باوری واستقلال دادودست دشمنان استعمارگر را ازچپاول ایران کوتاه کرد.
برگزاری جلسه پژوهشی به مناسبت هفته کتاب وکتابخوانی
به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها جلسه ای رابه مناسبت هفته کتاب وکتابخوانی با همکاری مسئولین کتابخانه برگزارکرد.
رضیه رئیسی معاون پژوهش مدرسه حضرت زینب سلام الله علیها دراین جلسه درمورد اهمیت علم آموزی ومطا لعه مستمر درهرروز اشاراتی داشت وضرورت تلاش وتحصیل علم رادراین زمان حساس باتوجه به کم شدن امتیاز علمی ایران نسبت به سال گذشته بیان کرد.
رضیه رئیسی باتوجه به رشد 105درصدی تعدادمقالات مدرسه درسال گذشته اظهارداشت :طلاب عزیز باید هرچه بیشتر وبهتر دراین فراخوان های مقالات شرکت کنند تاهم بارعلمی خود راافزایش دهند وهم مثمر ثمر برای جامعه ومردم باشند.
وی درادامه به معرفی فراخوان های مقالات جشنواره علامه حلی وبانوامین وسخن متناسب بانیاز جوانان پرداخت وطلاب رابه شرکت فعال وموثردراین فراخوان ها تشویق کرد.
سکینه مختاری مسئول کتابخانه مدرسه حضرت زینب سلام الله علیها ضمن گرامیداشت هفته کتاب وکتابخوانی ،به معرفی اجمالی کتابخانه ملاصدرا شامل تعداد اعضای کتابخانه وتعدادکتب موجود درکتابخانه و معرفی بخش های مختلف کتابخانه شامل بخش مرجع ،نشریات ادواری ،بخش نرم افزارها واینترنت ومقرارت بخش امانت پرداخت وطرح های زیر رابه مناسبت این هفته معرفی کرد:1- طرح کتاب من :پیشنهاد درخواست تهیه کتاب باعنوان خاص ازسوی طلاب 2- طرح اهدای کتاب به کتابخانه توسط طلاب 3- طرح گلریزان کتاب :هدیه کتاب به کتابخانه حوزه های تازه تآسیس شده 4- طرح عضویت رایگان دریک روزبه مناسبت هفته کتاب وکتابخوانی .
خانم مختاری درادامه به معرفی کتاب های گنجینه مبلغین وراز ارتباط باجنس مخالف ورازهای تسخیر قلب همسر وسین جین خواستگاری پرداخت .
نشست پژوهشی معرفی شخصیت علامه طباطبایی
به مناسبت هفته کتاب وکتابخوانی نشست پژوهشی معرفی شخصیت علامه طباطبایی (رحمه الله علیه) درمدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها برگزارشد.
نشست پژوهشی معرفی شخصیت علامه طباطبایی درروز 24/8/94سالروز وفات علامه طباطبایی درهفته کتاب وکتابخوانی درمدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها باحضور کارشناس مذهبی رادیو وتلویزیون واستادحوزه ودانشگاه حجت الاسلام عباس اخوان برگزارشد.
حجت الاسلام عباس اخوان بااشاره به ابعاد شخصیتی علامه طباطبایی خصوصاٌ بعد علمی ومراحل رشد علمی ایشان اظهارداشت :علامه پس ازطی دروس ابتدایی به کسب علوم ومعارف دینی مثل علم صرف ،مغنی ،مطول ،شرح لمعه ،مکاسب وغیره پرداختند وسپس برای تحصیل درس خارج عازم نجف اشرف شدندودرمحضر اساتید بزرگی چون آیات عظام نائینی ،اصفهانی وکوه کمری بودند.
وی درادامه افزود:زمانی که ایشان برای درس فلسفه به محضراستاد بادکوبه ای رفته بودند استاد فرمودند :اول ریاضیات بخوانید بعد بیایید فلسفه راشروع کنید،علامه پس ازگذراندن حساب استدلالی ،هندسه مسطحه ،هندسه فضایی وجبراستدلالی به مدت دوسال ،دروس فلسفه رااغاز کردند.
اخوان درادامه اظهارداشت :علامه بعداازطی دروس ذکرشده به تبریز وسپس به قم رفتند وبه بیان تفسیر وسپس نوشتن تفسیر ارزشمند المیزان درطول بیست سال باپشتکارفراوان ومطالعه بسیار وتحمل سختی های زیادپرداختند ،که تفسیر المیزان ایشان نه تنهادرعالم تشیع بلکه درعالم اسلام برجستگی دارد.
حجت الاسلام اخوان درخاتمه باتوصیه به الگوپذیری اززندگی علما درراه طلبگی فرمود:طلاب بایدسرمشق بگیرند واوقاتی ازشبانه روز رابه کارعلمی بپردازند،همچنان که علامه طباطبایی شب قدر نیز به تفسیر آیات قرآن احیاء می کردندوحتی تفسیرشان درشب قدر به پایان رسید.