پژوهش

  • خانه 
  • کرسی آزاد اندیشی با عنوان فرزند آوری و افزایش جمعیت ولایت‌مداری سردار سلیمانی 
  • تماس  
  • ورود 

انتشار مقاله درباره نقد رویکردهای فمنیستی درباره زنان به مناسبت هفته زن

29 آذر 1404 توسط رضيه رييسي

_-_-_1404_-_copy.pdf

عنوان

نقد رویکرد فمنیستی در اسناد بین‌المللی زنان

ادعای رویکردهای فمنیستی که قائل به برابری تمام حقوق زن و مرد رفع تمام اشکال تبعیض هستند در اسناد مختلف بین‌المللی قابل مشاهده است

از جمله در دیباچه منشور حقوق ملل متحد

کنوانسیون بین المللی حقوق زنان

ماده ۱۴ کنوانسیون اروپایی حمایت از حقوق بشر

ماده ۱ و ۲ اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر دو میثاق نامه بین المللی درباره زنان

در هر دو بعد فرهنگی اجتماعی اقتصادی سیاسی

اعلامیه اسلامی حقوق بشر

در این تحقیق با نقل یکردهای فمنیستی موجود در اعلامیه‌ها و کنوانسیون‌ها و… به نقد این موارد از نگاه اسلامی و انسانی نیز خواهیم پرداخت

 نظر دهید »

نشست پژوهشی با عنوان « نسل مؤمن و بازتولید جامعه موحد در اندیشه علامه طباطبایی ره»

19 آذر 1404 توسط رضيه رييسي
نشست پژوهشی با عنوان « نسل مؤمن و بازتولید جامعه موحد در اندیشه علامه طباطبایی ره»

به گزارش روابط عمومی مدرسه علمیه حضرت زینب(س) یزد، نشست پژوهشی با عنوان « نسل مؤمن و بازتولید جامعه موحد در اندیشه علامه طباطبایی ره»با حضور طلاب سطوح دو و سه، جمعی از اساتید و کارکنان برگزار شد. هدف از برگزاری این نشست،آشنایی طلاب با نظرات علمی علامه طباطبایی در زمینه تربیت نسل مومن و موحد بود.   

در این کارگاه، اعظم زارع شحنه، استاد وعضو گروه علمی حوزه، مبحث را با یک سوال شروع کرد و گفت:

سوال این است که:چگونه می‌توانیم ایمان، توحید و معنویت را در نسل جدید حفظ و منتقل کنیم؛ چگونه می‌توان نسلی تربیت کرد که در برابر موج‌های شک و انکار و مادیت، ایمان خود را از دست ندهد و آن را با عقل و درک و تجربه درونی خود بازسازی کند.

وی در بخش اول این نشست درباره مفاهیم توحید و ایمان توضیحاتی داد و افزود: علامه در جلد پانزدهم المیزان، ذیل آیه قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ» (مؤمنون)، می‌فرمایند ایمان حقیقتی است که انسان را به فلاح و رشد حقیقی می‌رساند، و این فلاح وقتی اجتماعی شود، جامعه را به سوی عدالت، تعاون و توحید سوق می‌دهد

پس جامعه موحد، صرفاً جامعه‌ای نیست که مردم نماز بخوانند و ظاهر دینی داشته باشند؛ بلکه جامعه‌ای است که در عمق روابط، در نظام تربیتی، در اقتصاد، در علم و فرهنگ، روح توحید حضور دارد  

زارع در ادامه به بیان مبانی انسان‌شناسی و جامعه‌شناسی از نگاه علامه اشاره کرد و گفت: علامه انسان را موجودی مادی و روحی می‌داند؛ و اساس تفاوت جامعه مؤمن با جامعه غیر دینی در همین تلقی است و سه اصل بنیادین علامه شامل این موارد است« جامعه موجودی حقیقی است، نه صرفاً اعتبار محض/ پیوند عقل و ایمان/ محوریت فطرت»وویژگیهای نسل مومن هم از نگاه علامه بدین صورت است نسل مؤمن، نسلی است که ایمان را درونی، عقلانی و اخلاقی پذیرفته است و ایمان عقلانی و معرفتی دارد الایمان الصادق هو ما استقر فی القلب بعد أن یقنع العقل به و تطمئن النفس له.» (المیزان، ج۱۸)و تربیت اخلاقی و عملی دارد««الایمان الحقّ یتجلى فی الفعل قبل القول» پیوند با فطرت و حقیقت توحید دارد««الفطرة السلیمة تدل الانسان علی الحقّ إذا لم یغشها التعلیم و الانحراف» روحیه اجتماعی و مسئولیت‌پذیری دارد. پیوستگی نسلی و تربیت خانوادگی دارد ـ«الاسرة هی المدرسة الاولى للایمان، و الامة تستمر بفضل هذه المدارس الصغيرة»

خانم زارع راهکارهای  تحقق این مطلوب را نیز بیان نمودند از جمله سازوکارهای بازتولید جامعه موحد علاوه بر تربیت در خانواده شامل نقش آموزش و حوزه‌های علمیه و نهادهای اجتماعی و فرهنگی مثل مساجد، جلسات علمی و تشکل‌های اجتماعی، محیطی برای تجربه ایمان فراهم می‌کنندو استمرار فرهنگی و معنوی نسل‌ها دانست و به ذکر چالشهای عصر حاضر مثل تهدیدات فکری و فرهنگی: شبهات علمی، فرهنگ مادی  و تهدیدات اجتماعی: تضعیف نهاد خانواده، کم‌رنگ شدن سنت‌هاو تهدیدات اخلاقی و رفتاری: فاصله بین گفتار و عمل پرداخت و راهکار علامه را بصورت مختصر در یک جمله ذکر نمود« ایمان در قلب، عقل در سر، و عمل در اعضا و جوارح، امت را حفظ کرده و آن را موحد نگه می‌دارد»

ایشان در جمع بندی مبحث ضمن توصیه به فراگیری و بهرمندی از علوم علامه گفت: جامعه اسلامی برای پایداری نیازمند بازتولید ایمان و توحید است، انسان و جامعه بدون ایمان از درون مرده‌اند، نسل مؤمن ویژگی‌های عقلانی، اخلاقی، اجتماعی و تربیتی داردو نسل مؤمن را نسلی دانست که برای خدمت به جامعه تلاش می‌کند و از دین برای قدرت شخصی سوءاستفاده نمی‌کندونکته آخر اینکه بازتولید جامعه موحد مستلزم خانواده، آموزش، نهادهای اجتماعی، عدالت و استمرار فرهنگی است

 نظر دهید »

علامه شناسی(عنوان تفسیر المیزان و دقت‌ها و شاهکارهای علامه در تفسیر )

19 آذر 1404 توسط رضيه رييسي
علامه شناسی(عنوان تفسیر المیزان و دقت‌ها و شاهکارهای علامه در تفسیر )

به گزارش روابط عمومی مدرسه علمیه حضرت زینب(س) یزد،به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی، نشست پژوهشی با عنوان تفسیر المیزان و دقت‌ها و شاهکارهای علامه در تفسیر با حضور سرکار خانم ساروخانی برگزار شد. هدف از برگزاری این کارگاه آشنایی با سیره علمی و علامه طباطبایی بود.  

خانم ساروخانی استاد حوزه علمیه گفت از جمله دقت‌های علامه طباطبایی این است که ایشان مباحث فلسفی عرفانی و روایی را با هم تلفیق نموده و تفسیری جامع ارائه داده است در تفسیر المیزان ایشان با توجه به سیاق توانسته ۲۰ مبحث مستقل معارفی را نیز بیاورد و این  هنر علامه است هنر دیگر ایشان جمع موضوعی و تطبیقی بود و همچنین نقل علمی روایات یعنی به نقل تنها اکتفا نکرده و همچنین به نقد سند و محتوا هم می‌پردازد

مربی حفظ و تفسیر  قرآن در ادامه افزود علامه روایات اسرائیلی (از جمله بیماری حضرت ایوب که  گفته اند بدنشان با کرم‌ها بوده و باعث دوری ایشان از شهر و تعفن بدنشان بوده را نقل می‌کند و از دو جهت رد می‌کند یکی به دلیل مغایرت با مقام عصمت انبیا با شأن و منزلت پیامبران و دوم عدم سازگاری با صبر ایوب و همچنین عدم انطباق با آیات قرآن) را با معیارهای قرآنی می‌سنجد احادیث متعارض را با قاعده الجمع بین الروایات حل می‌کند

وی در ادامه به تلاش علامه در جهت پیشگیری از تحریف قرآن اشاره کرد و گفت علامه طباطبایی پاسخ به شبهات روز می‌دهد مانند تحریف قرآن تناقض‌های علمی و علی رغم نظر مخالفان که می‌گویند علامه با تفسیر علمی قرآن مخالف بوده ایشان مطلب علمی تحمیلی بر قرآن را نپذیرفته ولی با استفاده از مطالب علمی و علوم تجربی بعضی آیات قرآن را تفسیر کرده است،و سعی نموده است که از مکتب تشیع به خوبی دفاع کند…

خانم ساروخانی در انتها اینگونه بیان کرد که یکی از عواملی که باعث ماندگاری می‌شود اخلاص است و به نقل از شهید مطهری فرمود شهادت می‌دهم علامه با چشم دنیایی عالم برزخ را می‌دید و علامه علاوه بر اینکه یک مفسر شگفتی ساز بودند در خانه با اهل خانه هم بسیار مهربان و رئوف بودند و در بحث عبادت هم به گونه‌ای زندگی می‌کردند که خیلی از شب‌ها تا طلوع صبح بیدار بودند در طول سال فقط عاشورا را تعطیل می‌کردند،در ماه رمضان تا آخر عمرشان یک شب هم نمی‌خوابیدند

وی در پایان ضمن بیان بعضی از هنرهای علامه در زندگی شخصی،طلاب را به مطالعه آثار ایشان توصیه کرد و گفت.علامه کارهایی مثل تیراندازی اسب سواری را خیلی خوب بلد بودند شناگر لایقی بودند اهل پیاده‌روی و کوهنوردی ماهری بودند در باغبانی زراعت خصوصاً معماری مهارت فوق العاده‌ای داشتند،همچنین در زمینه کارهای طراحی ساختمان می‌توان از مدرسه حجتیه فعلی در قم نام برد و فعالیت‌های زیاد دیگری که ابعاد متنوع وجودی انسان و هنرهای متعدد ایشان را بیان می‌کند دارا بودندتوصیه می شودطلاب برای مطالعه آثار ایشان اهتمام ویژه داشته باشند

 نظر دهید »

تلاش بیست ساله ای که بی ثمر ماند

19 آذر 1404 توسط رضيه رييسي
تلاش بیست ساله ای که بی ثمر ماند

زحمت ۲۰ ساله‌ای که به لطف خدا بی‌ثمر ماند
الحمدلله که خداوند دشمنان ما را از حمقاء قرار داده،همان‌ها که ساعت‌ها و هفته‌ها و سال‌ها وقت می‌گذارند تا ترفندی به کار گیرند برنامه‌ای بریزند تا بتوانند اندکی ضعف و خلل در روند رو به رشد و رو به قله موفقیت جمهوری اسلامی ایجاد کنند،همان‌ها که با تمام اعوان و انصارشان و با همه امکاناتشان و ابزار نظامی و غیرنظامی خود حتی با همه سخت‌افزار و نرم‌افزار خویشتن به این مقابله و معارضه وارد شدند و شاید اصلاً به مخیله‌شان خطور نمی‌کرد تلاش ۲۰ ساله‌شان بی‌بهره باشد
تا جایی که حتی برای بعد از موفقیتشان برنامه‌ریزی کرده و تاج و تخت پادشاهی را مهیا کرده بودند
اما آنچه که هست لطف خدا و نگاه ائمه اطهار علیهم السلام است که حافظ و پشتیبان نظام و آرمان‌های آن است
همان آرمانی که سال‌ها رزمندگان برای آن جنگیدند و جان و مال و آبروی خود را در این مسیر گذاشتند،تا این میراث گرانبها حفظ شود و این پرچم به دست صاحب اصلی آن برسد
درست است دشمن زیاد داریم چه در داخل چه در خارج،همچنین بدخواه هم فراوان است.. اما تجربه ثابت کرده که این نظام فقط به خاطر سربازان آن نیست بلکه نگاهی ویژه و شاید نگاهی مادرانه از جانب حضرت مادر حافظ و نگهبان آن است
چرا که دشمنان اذعان دارند که با تمام قوا آمده‌اند،همه کیدشان را به کار بستند ،از هر آنچه که می‌شد کمک گرفتند هیچ مانعی برای دروغ و دغل سیاسی هم جلوی پای خودشان نمی‌بینند،اما باز هم نتیجه آنچه می‌خواستند نشد
نتیجه فقط یک چیز است پیروزی قطعی نظام جمهوری اسلامی ایران که به صورت دقیق و نقطه زن نقاط حساس و مورد توجه رژیم صهیونیستی را نابود کرد و تا عمق جان به آنها فهماند که ایران غزه نیست،ایران لبنان نیست ایران حتی یمن هم نیست و ایران، ایران است و بس

 

 نظر دهید »

نشست پژوهشی با عنوان «ضرورت آشنایی طلاب با هوش مصنوعی

24 اردیبهشت 1404 توسط رضيه رييسي
نشست پژوهشی با عنوان «ضرورت آشنایی طلاب با هوش مصنوعی

نشست پژوهشی با عنوان «ضرورت آشنایی طلاب با هوش مصنوعی » درمدرسه علمیه حضرت زینب علیهاالسلام یزد برگزارشد.

معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب(سلام الله علیها) از برگزاری نشست پژوهشی با عنوان «ضرورت آشنایی طلاب با هوش مصنوعی » به صورت حضوری خبر داد.

خانم رئیسی ضمن بیان این خبر افزود:با توجه به میزان اهمیت فضای مجازی و گسترش کاربردی هوش مصنوعی در بین مردم ، این نشست با حضور خانم حمیدی برگزار شد.  

خانم حمیدی در ابتدا به بیان چیستی هوش مصنوعی پرداخت و افزود: مطالعه عامل های هوشمند توسط دریافت داده و بهره گیری از تجربیات برای رسیدن به قابلیت های ذهنی و شبیه سازی آن از اهداف هوش مصنوعی است .

ایشان سپس به بیان تاریخچه هوش مصنوعی پرداخت و ادامه داد: ظهور شبکه های عصبی هوش مصنوعی الهام بخش برای ساختاربرنامه هاست که با گذر از دهه ۲۰۰۰و داده های بزرگ به عصر مدرن با یادگیری عمیق( deep learning) رسید .

ایشان بحث یادگیری عمیق را ادامه داد و افزود: یادگیری ماشینی ، پردازش زبان طبیعی NLP(( و بینایی ماشین و جمله دسته بندی های هوش مصنوعی است که به خودروهای خودران و حوزه پزشکی منتهی می شوند که از مهمترین حوزه های هوش مصنوعی هستند.

وی همچنین با بیان برخی خطرات هوش مصنوعی ، به مخاطره افتادن امنیت اخلاقی در خانواده ها را یاد آور شد که این قبیل مسائل بیانگر ضرورت یادگیری هوش مصنوعی توسط طلاب می باشد

 نظر دهید »

نشست پژوهشی با عنوان « ضرورت پژوهشگری و تولید علم در حوزه علمیه

24 اردیبهشت 1404 توسط رضيه رييسي
نشست پژوهشی با عنوان « ضرورت پژوهشگری و تولید علم در حوزه علمیه

 

معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب(سلام الله علیها) از برگزاری نشست پژوهشی با عنوان « « ضرورت پژوهشگری و تولید علم در حوزه علمیه » به صورت حضوری خبر داد

به گزارش معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها نشست پژوهشی « ضرورت پژوهشگری و تولید علم در حوزه علمیه »با حضور خانم مزیدی به صورت حضوری برگزار شد.خانم رئیسی معاون پژوهش این مدرسه ضمن بیان این خبر افزود: با توجه به ضرورت مطالعه و تولید علم در حوزه ، این نشست برگزار شد.

خانم مزیدی در این جلسه با بیان اینکه آیات اول نازل شده بر پیامبر ترغیب به پژوهش و یادگیری است افزود: طلاب بایستی با ضرورت علم آموزی و تولید علم  آشنا شوند.توجه به زحماتی که علمای گذشته برای حفظ میراث ارزشمند سنت کشیده اند و اینکه تحقیق و پژوهش در زمان امروز وبا پیشرفت تکنولوژی بسیار با آسانی و سهولت دسترسی منابع امکان پذیر است.

استاد حوزه در این جلسه خاطر نشان شد که حضرت آیت الله خامنه‌ای بر پژوهش و تولید علم تاکید دارد.بخشی از سخنان ایشان نیز بیان شد مانند اینکه فرمودند: علم، پایه‌ی پیشرفت همه‌جانبه‌ی یک کشور است. ۱۴/۱۱/۱۳۹۰پیشرفت علمی بایستی با خودباوری اولاً؛ امید به موفقیت ثانیاً؛ حرکت جهادگونه ثالثاً؛ همراه باشد. ۰۳/۰۷/۱۳۸۷البته در کنار علم باید اخلاق و ایمان باشد، همانطور که حضرت آقا فرمودند علم باید با اخلاق و ایمان همراه شود تا ما به همان چاله‌ای نیفتیم که غرب در آن افتاد. ۲۵/۰۶/۱۳۸۵

در این جلسه طلاب آگاه شدند تا اینکه از ابتدایی که وارد حوزه میشوند با روحیه پژوهشگری ، موضوعی که علاقه دارند را دنبال کنندو  به فکر تحقیق و مطالعه کافی در زمینه آن باشند از این طریق میتوانند پژوهشی کارآمد تولید کنندالبته نوشتن مقاله تنها کافی نیست بلکه باید مقالات ما کاربردی باشد.

ایشان در پایان نشست به پرسشهای طلاب نیز پاسخ دادند

 نظر دهید »

نشست بررسی تبیین اندیشه سیاسی ملا عبدالله بهابادی

24 اردیبهشت 1404 توسط رضيه رييسي
نشست بررسی تبیین اندیشه سیاسی ملا عبدالله بهابادی

نشست پژوهشی با عنوان «تبیین اندیشه سیاسی ملاعبدالله بهابادی یزدی رحمت الله علیه» برگزارشد.

معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب(سلام الله علیها) از برگزاری نشست پژوهشی با عنوان « تبیین اندیشه سیاسی ملاعبدالله بهابادی یزدی رحمت الله علیه » به صورت مجازی خبر داد.

به گزارش معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها نشست مجازی تبیین اندیشه سیاسی ملاعبدالله بهابادی یزدی رحمت الله علیه رحمت الله علیه با حضور اساتید محترم و با همکاری  مدیریت حوزه علمیه خواهران به صورت مجازی برگزار شد.

خانم رئیسی معاون پژوهش این مدرسه ضمن بیان این خبر افزود: با توجه به ضرورت آشنایی طلاب با سیره و روش علمی و سیاسی علمای اسلام و نیز تقویت زمینه تحقیق و پژوهش در حوزه علمیه، این نشست برگزار شد. 

استاد بهروزی لک ضمن معرفی علامه بهابادی یزدی به شخصیت منحصر به فرد ایشان  و نقش سیاسی کارکردی علامه بهابادی در اعمال ولایت فقیه پرداخت و افزود: ایشان سرآمد علمای عصر خود و بی‌نظیر در زهد و تقوا بود،صاحب کرامات نفسانی بوده و به مقام تهذیب نفس دست یافته بود ملا عبدالله بهابادی خدمات زیادی به جامعه بشریت ارائه کرده است و صاحب تالیفات فراوانی به دو زبان فارسی و عربی می‌باشد یکی از بزرگترین علل شهرت ایشان مربوط می‌شود به حاشیه نفیس ملا عبدالله یزدی معروف به حاشیه ملا عبدالله و کتاب تهذیب المنطق تفتازانی که به منظور تفسیر و بیان تهذیب المنطق نوشته شده است در دوره صفویه ملا عبدالله بهابادی به دعوت شاه طهماسب و از طریق محقق کرکی به نجف اشرف می‌آیند و امور حسبیه یعنی اجرایی حکومت داری را تقبل مینماینداین منبع مشروعیت حق برای حاکمان صفوی در اصل و ابتداً همان حکم محقق کرکی و علمای دیگر از جمله محقق سبزواری است .علامه بهاد یزدی این اعمال ولایت را در سه بعد انجام دادند،اما خود فقیه هنوز مسئول مستقیم حکومت و سه قوه نبودند زیرا حکومت در اسلام یا حکومت شخص معصوم است یا حکومت نائب معصوم که زحمات علامه و علمای دیگر زمینه ساز حکومت نائب شده است.

در ادامه استاد سید جواد میرخلیلی ضمن بیان تحولات عصر صفوی به نقش علامه بهابادی یزدی در تحولات سیاسی عصر صفوی پرداخت وگفت:علامه بهابادی با نگارش کتاب و نیز تفسیر کتب سایرعلما ،نقش مهمی در پیشرفت و حفظ جایگاه و اندیشه شیعی نجف اشرف داشتند تا اسلام شیعی را حفظ کنند.در آن زمان که بین عثمانی و صفوی رقابت و درگیری بود ایشان دستاوردها را به اصفهان انتقال دادند و در آن زمان ایران حکومت یکپارچه نداشت زیرا تسلط مغولان و بعد تیموریان بود. اما شاه اسماعیل حکومت مقتدر تشکیل می‌دهد علامه به خاطر توجه ویژه به ضرورت حکومت شیعه و ضرورت سیاسی اجتماعی خود ایشان عملاً با دولت صفوی همکاری می‌کنند و تولیت را قبول می‌نمایند مدارس علمیه را تاسیس کرده که نقش مهمی در زمینه سازی انقلاب ایفا کرده است این دوران که علامه تولیت را قبول کردند دوران شکوه و اوج ادب و هنر بوده و بافت سیاسی اجتماعی شکل میگیرد ،با حضور علما از اقصی نقاط سبب می‌شود سیر تمدنی شروع شده و علامه بهابادی در کنار همه علما با دیپلماسی قوی توانستند سنت‌های فکری شیعیان را تقویت کنند و با ایجاد نشاط و سرزندگی به بالندگی اسلام شیعی کمک نمایند.

همچنین استاد علی صادقی دقیقی ضمن تعریف سیاست به تبیین اندیشه سیاسی علامه درسطح بین الملل پرداخت و افزود: سیاست دانش مدیریت قدرت است. ملا عبدالله بهابادی یزدی به واسطه تولیتی که بر حرم امام علی علیه السلام و حاکمیتی که در نجف اشرف داشتند یک سیاستمدار قوی هم بودند از جمله سیره سیاسی این عالم بزرگوار می‌توان به این موارد مثل تقابل با سکولاریسم تقابل با فمنیسم تقابل با منشور حقوق بشر غربی و دفاع از حقوق اسلامی و اقلیتهای دینی اشاره نمود .علامه الگوی موفقی از مدیریت دینی با مبنای شیعی هستند ایشان با این سه امربصورت عملی تقابل کردند از جمله علامه به حقوق زمان زنان اهتمام بسیاری داشتند و حقوقی را برای ایشان در نظر گرفتند مثلاً زیارت امام علی علیه السلام را که روزهایی را برای این امر اختصاص دادند برخلاف سردمداران غربی که از اقلیت‌های قومی مذهبی سوء استفاده نمودند. علامه با تبیین مبانی حقوق اسلامی اقلیت‌ها در نجف اتحادی بین خانواده‌های یهودی به وجود آوردند که این الگویی می‌شود برای امروز در ایجاد وحدت در بین ادیان و مذاهب اسلامی….علامه بهابادی با عقلگرایان غربی از جمله دکارت معاصر بودند و برخی رسالات ایشان به زبان لاتین ترجمه شده است بررسی اندیشه ایشان و تطبیق آن با دوران معاصر برای ما مهم است چون دوره صفویه شروع جدا شدن تمدن غربی و اسلامی است.

در پایان حجه الاسلام علی اکبر ابراهیمی بشکانی علاوه برتمجید شخصیت علمی و اجتماعی ملاعبدالله بهابادی به بررسی مسئولیت سیاسی ایشان در شهر نجف اشاره کرد و افزود:علامه بهابادی هم درس مقدس اردبیلی بودند و در اواخر دوران تیموریان و شروع صفویان که جریان اخباری گری تند می‌شود مدرسان حوزه پراکنده وبعضی به نجف اشرف رفتند.در آن زمان در نجف حاکمیت دست اهل تسنن بود سفیر ترکیه که عثمانی بود نامه می‌نویسد که نجف از کنترل خارج شده بعد از بررسی، حکم سدانت و تولیت حرم امیرالمومنین علیه السلام را به ایشان می سپارندایشان فردی بسیار دانشمند و وزنه علمی فلسفی و منطقی بودند علامه ملا عبدالله بهابادی یزدی دارای شخصیت علمی و تاثیرگذار بودند که حتی مانع از درگیری‌های محلی و منطقه‌ای می‌شدند و کارهای علمی و فرهنگی زیادی انجام میدهند که شهر نجف شیعی بودن را حفظ میکند در این زمینه مدیریت موفقی داشتند،ازجمله مدیریت امنیتی ،مدیریت سیاسی ومدیریت علمی و فرهنگی موثر حاصل تلاش ایشان است .لازم به ذکر است سالهای زیادی بیت ملا یعنی خاندان ملا عبدالله ،تولیت حرم مقدس امیرالمومنین علی علیه السلام را به عهده داشتند.

 نظر دهید »

ضرورت آشنایی طلاب با هوش مصنوعی

16 تیر 1403 توسط رضيه رييسي
ضرورت آشنایی طلاب با هوش مصنوعی

نشست پژوهشی با عنوان «ضرورت آشنایی طلاب با هوش مصنوعی » درمدرسه علمیه حضرت زینب علیهاالسلام یزد برگزارشد.

معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب(سلام الله علیها) از برگزاری نشست پژوهشی با عنوان «ضرورت آشنایی طلاب با هوش مصنوعی » به صورت حضوری خبر داد.

خانم رئیسی ضمن بیان این خبر افزود:با توجه به میزان اهمیت فضای مجازی و گسترش کاربردی هوش مصنوعی در بین مردم ، این نشست با حضور خانم حمیدی برگزار شد.  

خانم حمیدی در ابتدا به بیان چیستی هوش مصنوعی پرداخت و افزود: مطالعه عامل های هوشمند توسط دریافت داده و بهره گیری از تجربیات برای رسیدن به قابلیت های ذهنی و شبیه سازی آن از اهداف هوش مصنوعی است .

ایشان سپس به بیان تاریخچه هوش مصنوعی پرداخت و ادامه داد: ظهور شبکه های عصبی هوش مصنوعی الهام بخش برای ساختاربرنامه هاست که با گذر از دهه ۲۰۰۰و داده های بزرگ به عصر مدرن با یادگیری عمیق( deep learning) رسید .

ایشان بحث یادگیری عمیق را ادامه داد و افزود: یادگیری ماشینی ، پردازش زبان طبیعی NLP(( و بینایی ماشین و جمله دسته بندی های هوش مصنوعی است که به خودروهای خودران و حوزه پزشکی منتهی می شوند که از مهمترین حوزه های هوش مصنوعی هستند.

وی همچنین با بیان برخی خطرات هوش مصنوعی ، به مخاطره افتادن امنیت اخلاقی در خانواده ها را یاد آور شد که این قبیل مسائل بیانگر ضرورت یادگیری هوش مصنوعی توسط طلاب می باشد.

 

 

 نظر دهید »

تبیین بیانات مقام معظم رهبری حفظه الله

16 تیر 1403 توسط رضيه رييسي
تبیین بیانات مقام معظم رهبری حفظه الله

نشست پژوهشی با عنوان « تبیین بیانات مقام معظم رهبری حفظه الله»برگزارشد.

معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب(سلام الله علیها) از برگزاری نشست پژوهشی با عنوان « تبیین بیانات مقام معظم رهبری حفظه الله » به صورت مجازی خبر داد.

خانم رئیسی ضمن بیان این خبر افزود:با توجه به جایگاه مقام معظم رهبری (حفظه الله)وتاثیر بیانات ایشان در جامعه داخلی و بین المللی و ضرورت بازخوانی بیانات ایشان برای طلاب، این نشست با حضور خانم رئیسی و جمعی از اساتید و طلاب برگزار شد.  

این نشست پژوهشی به صورت مستمر، ماهانه ۳ الی ۴ جلسه برگزار می‌شود و بیانات مقام معظم رهبری حفظه الله در قالب‌های مختلف مناسبتی، پیام‌ها، نامه‌ها و دیدار با اقشار گوناگون جامعه مورد بازخوانی و تبیین قرار می‌گیرد.

 مباحثه پیرامون بیانات مقام معظم رهبری حفظ الله، ضمن امید و آرامش بخشی سبب افزایش بینش و بصیرت انسان و تثبیت گفتمان انقلاب در جامعه می‌شود لذا انجام این گونه برنامه‌ها برای طلاب لازم و

ضروری به نظر می‌رسد.

 نظر دهید »

کارگاه آموزشی با عنوان « آموزش ابزارهای کاربردی برای فعالیت در فضای مجازی (رایانه سپهر) » درمدرسه علمیه حضرت زینب علیهاالسلام به همت واحد پژوهش برگزارشد.

09 اردیبهشت 1403 توسط رضيه رييسي
کارگاه آموزشی با عنوان « آموزش ابزارهای کاربردی برای فعالیت در فضای مجازی (رایانه سپهر) » درمدرسه علمیه حضرت زینب علیهاالسلام به همت واحد پژوهش برگزارشد.

کارگاه آموزشی با عنوان « آموزش ابزارهای کاربردی برای فعالیت در فضای مجازی (رایانه سپهر) » درمدرسه علمیه حضرت زینب علیهاالسلام به همت واحد پژوهش برگزارشد.

معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب(سلام الله علیها) از برگزاری نشست پژوهشی با عنوان « کارگاه آموزشی کارگاه آموزشی ابزارهای کاربردی برای فعالیت در فضای مجازی (رایانه سپهر) »با هدف انتشارواقعیت‌های شیرین اقتصادی به صورت حضوری خبر داد.

خانم رئیسی ضمن بیان این خبر افزود: این کارگاه با حضور دانش آموخته این مدرسه خانم حمیدی با مبنای پویش «گوش به فرمان ولی »برگزار شد.  

خانم حمیدی در ابتدا به بیان ضرورت مسئله یادگیری فضای مجازی(رایانه‌سپهر) ، از بیان مقام معظم رهبری حفظ الله پرداخت و فعالیت در فضای مجازی را از اولویت های طلاب دانست.

وی سپس به آموزش چند برنامه‌ی کاربردی تولید محتوا از قبیل : حذف پس‌زمینه ، استیکر ساز ایتا، متن نگار و کنوا پرداخت .و به صورت تفصیلی و عملی با همکاری طلاب متقاضی آموزش داد.

ایشان در ضمن آموزش این برنامه ها از کارآموزان درخواست کرد تا محتوای مناسب برمبنای انتشار واقعیت‌های شیرین اقتصادی درجامعه داشته باشند که به لطف الهی در ضمن آموزش ،تولید محتوا توسط کارآموزان هم انجام شد.

 نظر دهید »

مسابقه کتابخوانی

02 آبان 1402 توسط رضيه رييسي
مسابقه کتابخوانی

با توجه به اهمیت مسائل اخیر در فلسطین اشغالی و لزوم بصیرت افزایی در بین طلاب بزرگوار، کانون پژوهشی ملاصدرا برآن دید تا مسابقه بصیرتی فلسطین را با مشارکت شما فعالان عرصه اجتماعی و سیاسی برگزار کند.

 نظر دهید »

پویش گوش به فرمان ولی

02 آبان 1402 توسط رضيه رييسي
پویش گوش به فرمان ولی

پویش “گوش به فرمان ولی” با تکیه بر بیانات مقام معظم رهبری حفظه الله در مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها برگزار گردید.

با توجه به اهمیت مسائل منطقه و درگیری‌های ایجاد شده در نوار غزه و همچنین عملیات طوفان الاقصی پویش با عنوان گوش به فرمان ولی برگزار شد.
پس از عملیات غرورآفرین و شگفت انگیز طوفان الاقصی مقام معظم رهبری در سخنرانی ۱۸ مهرماه در جمع دانش آموختگان نیروهای مسلح سخنان مهمی را بیان فرمودند.
به منظور آشنایی بیشتر طلاب با مسائل منطقه و آگاهی بیشتر از مواضع رهبر انقلاب حفظه الله در این زمینه مسابقه‌ای با عنوان پویش گوش به فرمان ولی برگزار شد.بدین صورت که از محتوای سخنرانی سوالاتی مطرح و به صورت مجازی آزمون برگزار شد از بین افراد شرکت کننده به قید قرعه به سه نفر برگزیده جوایزی تعلق گرفت

 نظر دهید »

کارگاه آموزش نرم افزار وان نوت

17 تیر 1402 توسط رضيه رييسي
کارگاه آموزش نرم افزار وان نوت

برگزاری کارگاه آموزش نرم افزار وان نوت
توسط استاد اکرم السادات حسینی

یکشنبه ۲۱ اسفند۱۴۰۱

 

 نظر دهید »

نشست پژوهشی تبیین عوامل و راهکارهای مهار تورم و رشد تولید

17 تیر 1402 توسط رضيه رييسي
نشست پژوهشی تبیین عوامل و راهکارهای مهار تورم و رشد تولید

نشست پژوهشی با عنوان « تبیین عوامل و راهکارهای مهار تورم و رشد تولید » درمدرسه علمیه حضرت زینب علیهاالسلام یزد پژوهش برگزارشد.

معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب(سلام الله علیها) از برگزاری نشست پژوهشی با عنوان « تبیین عوامل و راهکارهای مهار تورم و رشد تولید » به صورت حضوری خبر داد.

خانم رئیسی ضمن بیان این خبر افزود:با توجه به نامگذاری سال به شعار مهار تورم و رشد تولید و لزوم آشنایی بیشتر طلاب با عوامل و راهکارهای تحقق این شعار و توصیه و تاکید مقام معظم رهبری (حفظه الله)بر مسایل اقتصادی کشور، این نشست با حضور جناب آقای فروتن برگزار شد.  

آقای فروتن در ابتدا به معنای شعار اشاره کرد و گفت : با توجه به ضعف

 جدی که در حیات تولیدی ایران در ۱۵۰ سال گذشته بوده مسئله تولید جدی گرفته نشده و نهایتاً سبب شده برخی از سرمایه اجتماعی نظام تحت تاثیر قرار گیرد و از آنجا که برنامه دشمن شکست اقتصاد ایران است و تنها راه مقابله با آن تولید بیشتر و بهتر است لازم است که به این برنامه بهای بیشتری داده شود. چنانچه تولید حداکثری اتفاق بیفتد در ادامه شاهد کاهش نرخ بیکاری و در نهایت شاهد کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی خواهد شد.

کارشناس ارشد علوم سیاسی در ادامه به راهکارهای مهارتورم پرداخت وافزود: از جمله مباحث مهم در بحث مهار تورم و رشد تولید توجه به تولید و صادرات غیر نفتی است که سبب ورود ارز به کشور، تقویت پول ملی و کاهش نرخ ارز می‌شود. در واقع بین مهار تورم و رشد تولید رابطه دو سویه است البته مهار تورم مقدم هست زیرا فضای کشور اگر فضای تورمی باشد سرمایه گذاری در بخش تولید کمتر خواهد شد.

آقای فروتن موانع تولید را از عوامل مهم ضعف اقتصادی دانست و ادامه داد: با توجه به فرمایشات رهبری

0حفظه الله) در نامگذاری سال به شعارهای تولیدی لازم است موانع تولید نیز بررسی و رفع شود یکی از موانع جدی در برابر رشد تولید، اقتصاد نفتی است به این معنا که بخشی از بودجه کشور بر اساس فروش نفت بسته می‌شود که ممکن است در آینده با کاهش فروش بودجه نیز تحت تاثیر قرار گیرد علاوه بر اینکه تحریم‌های نفتی هم به خاطر وابستگی به فروش نفت است که اگر بتوانیم نفت را فرآوری کنیم دیگر قابل تحریم نیست.

کارشناس مسائل اقتصادی به سایر موانع بصورت مختصر اشاره کرد و گفت:علاوه بر موارد مذکور اقتصاد دولتی به معنی همه کاره بودن دولت و پرهیز از خصوصی سازی هم از موانع رشد تولید است که در نهایت سبب افزایش فساد و رانت هم می‌شود و نیز انحصار اقتصادی برای تولید کننده ،شرایط سخت فضای کسب و کار و نظام بانکی و رونق بازار های موازی هم از موانع رشد تولید محسوب می‌شود.

ایشان در پایان به طلاب در جهت مطالبه گری برای تحقق شعار سال توصیه کرد و گفت:تلاش برای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری (حفظه الله) نیازمند آشنایی با موارد تورم زا و راهکارهای مهار تورم و پیگیری این امور تا تحقق مهار تورم و در ادامه همراهی با دولت به منظور رشد تولید داخلی و نهایتاً حل مشکلات اقتصادی کشور و بهبود وضعیت معیشت مردم است البته نقش بانوان در رشد تولید هم در انجام مشاغل خانگی غیر قابل انکار است

 1 نظر

برگزاری اردوی علمی تفریحی اصفهان ویژه پژوهشگران

17 تیر 1402 توسط رضيه رييسي
برگزاری اردوی علمی تفریحی اصفهان ویژه پژوهشگران

گزارش از سفر اصفهان

بسم الله الرحمن الرحیم
شرکت در اردوی اصفهان برای طلاب و جمعی از اساتید مورخ ۱۴۰۲/۲/۲۶ تا ۱۴۰۲/۲/۲۹ انجام شد
در این سفر به مکان های تفریحی و پژوهشی رفتیم، مکان هایی که در ابتدای مسیر دیدار از قبر شهید حججی،در ادامه: میدان نقش جهان، باغ پرندگان، باغ گلها، صبحانه خوردن کنار سی و سه پل، گلستان شهدا، قبرستان تخته فولاد (بهترین قسمت اردو بود که دیدار از بابا رکن الدین، بانو امین، و بزرگان دیگر داشتیم)، رفتن به دعای کمیل در یکی از مساجد که از لحاظ معنوی خیلی از آن تعریف کرده بودند، بازدید از دو نمایشگاه ای که در مؤسسه های فرهنگی بود و…
در نتیجه: این سفر از لحاظ معنوی(برای طلاب علی الخصوص طلاب سال اولی توصیه میشود) و تفریحی سفر خوبی بود و این در حالی است که از بعضی نظر ها میتوانست بهتر انجام شود ولی در کل سفر بیادماندنی شد.

ادامه »

 نظر دهید »

کرسی آزاد اندیشی با عنوان راهکارهای برون رفت از بحران جمعیت بایدها و نبایدها

17 تیر 1402 توسط رضيه رييسي
کرسی آزاد اندیشی با عنوان راهکارهای برون رفت از بحران جمعیت بایدها و نبایدها

کرسی آزاد اندیشی با عنوان « راهکارهای برون رفت از بحران جمعیت ،بایدها و نبایدها»در مدرسه علمیه حضرت زینب (س) یزد برگزار شد.

 معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب(سلام الله علیها) از برگزاری کرسی آزاد اندیشی با عنوان « راهکارهای برون رفت از بحران جمعیت ،بایدها و نبایدها » به صورت حضوری خبر داد.

      خانم رئیسی ضمن بیان این خبر افزود:با توجه به ضرورت افزایش جمعیت و حل بحران فعلی و آشنایی بیشتر طلاب با عوامل و راهکارهای تحقق این امر و توصیه و تاکید مقام معظم رهبری (حفظه الله)بر فرزندآوری، این نشست با حضور دو نفر از کارشناسان حوزه جمعیت آقایان رشیدی نژاد و مظفری برگزار شد.

      آقای رشیدی ابتدا به بیان تفاوت بعضی مفاهیم اخلاقی و تربیتی در جامعه غرب و جامعه ایرانی پرداخت وگفت :در جامعه غرب انسان موجودی است که سود محور است و باید به لذت هایش برسد و زندگی انسان در غرب محدود به دنیا می شود اما در جامعه ایرانی اسلامی زندگی انسان محدود نیست و انتها ندارد و مفهوم سود و منفعت در جامعه اسلامی بیشتر در جهت سرمایه های معنوی است مانند فرزندآوری که چنانچه برای خانواده سودآور بودن فرزند ثابت شود بسیاری از مشکلات ناشی از کاهش جمعیت حل خواهد شد.

     آقای مظفری هم در تبیین بحث جمعیت به تفاوت فرهنگ ها اشاره کرد و گفت بایستی شاخصه های فرهنگ در جامعه مشخص شده و بر اساس آن برنامه‌ریزی شود و برای برون رفت از بحران جمعیت راهکار اتخاذ گردد .

    دکترای  جامعه شناسی و پژوهشگر علوم اجتماعی ، در ادامه به ارائه راهکار برای برون رفت از بحران جمعیت پرداخت و افزود: از جمله راهکارها بها دادن به خانه داری زنان است زیرا مفهوم فعلی خانه داری چندان جلوه و جایگاهی ندارد. همچنین موسسات و نهادهای مختلف به لحاظ وضعیت مسکن تجدید نظر نموده و خانه های وسیع و چند خواب که گنجایش فرزند زیاد داشته باشد را طراحی کرده و زمینه ساخت و ساز این مسکن ها را در اختیار خانواده‌ها قرار دهند.

     کارشناسی ارشد شیعه شناسی به اولویت تغییر نگرش در خانواده ها اشاره کرد و افزود: یکی از راهکارها تغییر نگرش و رویه اعتقادی در خانواده‌هاست .تا نگرش خانواده عوض نشود سایر فعالیت ها تأثیر چندانی ندارد. نگرش اسلامی برگرفته از معارف قرآنی که انسانها را به تقویت عده و عده تشویق می‌نماید بسیار موثر است و نیز بحث الگوی مناسب در جامعه برای افزایش فرزندآوری بسیار راهگشا خواهد بود.

    آقای کمال رشیدی نژاد در ادامه به بیان آثار گزینه های مختلف فرهنگی اقتصادی و اخلاقی در افزایش فرزندآوری به صورت تفکیکی پرداخت و گفت: تاثیر مولفه های مثل دینداری وضعیت اقتصادی وضعیت فرهنگی و سرمایه های اجتماعی در افزایش فرزندآوری بیان می‌شوند که تأثیر دینداری به صورت مستقیم چندان بالا نیست اما آنچه به صورت غیرمستقیم سبب تقویت دینداری و سپس افزایش فرزند میشود همان گزینه حفظ سرمایه‌های اجتماعی است که شامل افزایش شادی، حفظ و تحکیم خانواده، حمایت اجتماعی (همسایگان و اقوام و….) می شود

       آقای محمدرضا مظفری در جمع بندی مباحث در انتها ضمن توصیه به نجات جامعه ایرانی و عدم الگوپذیری از غرب گفت: اگر جامعه امروز هویت خود را بشناسد و در پی ارائه الگوی صحیح برای جامعه و سپس اعتمادسازی عمومی باشد می‌تواند سبب افزایش فرزندآوری شود و علاوه بر این از اجر معنوی و اخروی فرزندآوری بهره مند گردد .مواردی مانند پاداش های دوران بارداری ،زایمان و شیردهی که علاوه بر منافع مادی سبب آموزش گناهان و کسب پاداش الهی می شود.

 نظر دهید »

برگزاری کارگاه مقاله نویسی ویژه جشنواره

17 تیر 1402 توسط رضيه رييسي
برگزاری کارگاه مقاله نویسی ویژه جشنواره


✅کارگاه آموزش مقاله نویسی ویژه جشنواره رشد در مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیهایزد با حضور خانم رئیسی برگزار شد .
✅نکات مطرح شده:
۱_بیان ضرورت و اهمیت پژوهش گروهی
۲_اصول نگارش مقاله و تقسیم و تجمیع پژوهش گروهی
۳_شیوه نگارش چکیده و مقدمه و نتیجه
۴_معرفی سایتهای پژوهشی و کتابخانه های دیجیتال
۵_واکاوی موضوعات بخش ویژه جشنواره گروهی رشد
✅شیوه نامه تحقیق و نمونه تحقیق گروهی نیز در اختیار طلاب قرار داده شد
مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیهایزد
معاونت پژوهش تیرماه ۱۴۰۲

 نظر دهید »

هفته پژوهش 1401 مدرسه علمیه حضرت زینب علیهاالسلام یزد

13 آذر 1401 توسط رضيه رييسي

خانم غفار نیا در هفته پژوهش 1401 مدرسه علمیه حضرت زینب علیهاالسلام یزد حضور می یابد

هفته پژوهش 1401 مدرسه علمیه حضرت زینب علیهاالسلام یزد

 نظر دهید »

نمایشگاه کتاب ویژه هفته دفاع مقدس

12 مهر 1401 توسط رضيه رييسي
نمایشگاه کتاب ویژه هفته دفاع مقدس

نمایشگاه کتاب ویژه هفته دفاع مقدس
مدرسه علمیه حضرت زینب علیهاالسلام یزد

 نظر دهید »

تهیه کلیپ با عنوان انحراف خواص در طول تاریخ

25 خرداد 1401 توسط رضيه رييسي

کانون پژوهشی ملاصدرا، زیر نظر مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله یزد علیها تقدیم می کند:

 

موضوع: انحراف خواص در طول تاریخ

به مناسبت: رحلت حضرت امام و انتصاب آقای سید علی خامنه ای به عنوان زعامت رهبری جامعه اسلامی

تماشای کلیپ جهت بصیرت افزایی و توجه به علل انحراف از نگاه نهج البلاغه توصیه میشود.

ادامه »

 نظر دهید »

تهیه کلیپ با عنوان «عدم جدایی دین از سیاست»

25 خرداد 1401 توسط رضيه رييسي

به همت اعضای شورای پژوهشی کانونن ملاصدرا، کلیپی با عنوان عدم جدایی دین از سیاست از نگاه امامین انقلاب تهیه و در صفحات مجازی منتشر شد.

ادامه »

 نظر دهید »

موضوعات

  • همه
  • عمومی
  • اخبار پژوهشی
    • کرسی آزاد اندیشی
    • دفاع پایان نامه
    • دوره - همایش- نشست
    • شورای پژوهشی
      • مصوبات شورا
    • حمایت از پژوهشگر
  • چکیده
    • چکیده پایان نامه
  • اطلاعیه
    • جشنواره
      • رشد
      • علامه حلی
      • بانوی کرامت
  • آیین نامه
    • آیین نامه مقالات
    • آیین نامه پایان نامه
      • طرح اجمالی و تفصیلی
  • برگزیدگان پژوهش
  • پای درس ولایت
  • ائمه علیهم السلام
  • اخبارروز
  • دل نوشته
  • کانون پژوهشی ملاصدرا

پژوهش

جستجو

  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس