پژوهش

  • خانه 
  • کرسی آزاد اندیشی با عنوان فرزند آوری و افزایش جمعیت ولایت‌مداری سردار سلیمانی 
  • تماس  
  • ورود 

انتشار مقاله درباره نقد رویکردهای فمنیستی درباره زنان به مناسبت هفته زن

29 آذر 1404 توسط رضيه رييسي

_-_-_1404_-_copy.pdf

عنوان

نقد رویکرد فمنیستی در اسناد بین‌المللی زنان

ادعای رویکردهای فمنیستی که قائل به برابری تمام حقوق زن و مرد رفع تمام اشکال تبعیض هستند در اسناد مختلف بین‌المللی قابل مشاهده است

از جمله در دیباچه منشور حقوق ملل متحد

کنوانسیون بین المللی حقوق زنان

ماده ۱۴ کنوانسیون اروپایی حمایت از حقوق بشر

ماده ۱ و ۲ اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر دو میثاق نامه بین المللی درباره زنان

در هر دو بعد فرهنگی اجتماعی اقتصادی سیاسی

اعلامیه اسلامی حقوق بشر

در این تحقیق با نقل یکردهای فمنیستی موجود در اعلامیه‌ها و کنوانسیون‌ها و… به نقد این موارد از نگاه اسلامی و انسانی نیز خواهیم پرداخت

 نظر دهید »

نشست پژوهشی با عنوان « نسل مؤمن و بازتولید جامعه موحد در اندیشه علامه طباطبایی ره»

19 آذر 1404 توسط رضيه رييسي
نشست پژوهشی با عنوان « نسل مؤمن و بازتولید جامعه موحد در اندیشه علامه طباطبایی ره»

به گزارش روابط عمومی مدرسه علمیه حضرت زینب(س) یزد، نشست پژوهشی با عنوان « نسل مؤمن و بازتولید جامعه موحد در اندیشه علامه طباطبایی ره»با حضور طلاب سطوح دو و سه، جمعی از اساتید و کارکنان برگزار شد. هدف از برگزاری این نشست،آشنایی طلاب با نظرات علمی علامه طباطبایی در زمینه تربیت نسل مومن و موحد بود.   

در این کارگاه، اعظم زارع شحنه، استاد وعضو گروه علمی حوزه، مبحث را با یک سوال شروع کرد و گفت:

سوال این است که:چگونه می‌توانیم ایمان، توحید و معنویت را در نسل جدید حفظ و منتقل کنیم؛ چگونه می‌توان نسلی تربیت کرد که در برابر موج‌های شک و انکار و مادیت، ایمان خود را از دست ندهد و آن را با عقل و درک و تجربه درونی خود بازسازی کند.

وی در بخش اول این نشست درباره مفاهیم توحید و ایمان توضیحاتی داد و افزود: علامه در جلد پانزدهم المیزان، ذیل آیه قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ» (مؤمنون)، می‌فرمایند ایمان حقیقتی است که انسان را به فلاح و رشد حقیقی می‌رساند، و این فلاح وقتی اجتماعی شود، جامعه را به سوی عدالت، تعاون و توحید سوق می‌دهد

پس جامعه موحد، صرفاً جامعه‌ای نیست که مردم نماز بخوانند و ظاهر دینی داشته باشند؛ بلکه جامعه‌ای است که در عمق روابط، در نظام تربیتی، در اقتصاد، در علم و فرهنگ، روح توحید حضور دارد  

زارع در ادامه به بیان مبانی انسان‌شناسی و جامعه‌شناسی از نگاه علامه اشاره کرد و گفت: علامه انسان را موجودی مادی و روحی می‌داند؛ و اساس تفاوت جامعه مؤمن با جامعه غیر دینی در همین تلقی است و سه اصل بنیادین علامه شامل این موارد است« جامعه موجودی حقیقی است، نه صرفاً اعتبار محض/ پیوند عقل و ایمان/ محوریت فطرت»وویژگیهای نسل مومن هم از نگاه علامه بدین صورت است نسل مؤمن، نسلی است که ایمان را درونی، عقلانی و اخلاقی پذیرفته است و ایمان عقلانی و معرفتی دارد الایمان الصادق هو ما استقر فی القلب بعد أن یقنع العقل به و تطمئن النفس له.» (المیزان، ج۱۸)و تربیت اخلاقی و عملی دارد««الایمان الحقّ یتجلى فی الفعل قبل القول» پیوند با فطرت و حقیقت توحید دارد««الفطرة السلیمة تدل الانسان علی الحقّ إذا لم یغشها التعلیم و الانحراف» روحیه اجتماعی و مسئولیت‌پذیری دارد. پیوستگی نسلی و تربیت خانوادگی دارد ـ«الاسرة هی المدرسة الاولى للایمان، و الامة تستمر بفضل هذه المدارس الصغيرة»

خانم زارع راهکارهای  تحقق این مطلوب را نیز بیان نمودند از جمله سازوکارهای بازتولید جامعه موحد علاوه بر تربیت در خانواده شامل نقش آموزش و حوزه‌های علمیه و نهادهای اجتماعی و فرهنگی مثل مساجد، جلسات علمی و تشکل‌های اجتماعی، محیطی برای تجربه ایمان فراهم می‌کنندو استمرار فرهنگی و معنوی نسل‌ها دانست و به ذکر چالشهای عصر حاضر مثل تهدیدات فکری و فرهنگی: شبهات علمی، فرهنگ مادی  و تهدیدات اجتماعی: تضعیف نهاد خانواده، کم‌رنگ شدن سنت‌هاو تهدیدات اخلاقی و رفتاری: فاصله بین گفتار و عمل پرداخت و راهکار علامه را بصورت مختصر در یک جمله ذکر نمود« ایمان در قلب، عقل در سر، و عمل در اعضا و جوارح، امت را حفظ کرده و آن را موحد نگه می‌دارد»

ایشان در جمع بندی مبحث ضمن توصیه به فراگیری و بهرمندی از علوم علامه گفت: جامعه اسلامی برای پایداری نیازمند بازتولید ایمان و توحید است، انسان و جامعه بدون ایمان از درون مرده‌اند، نسل مؤمن ویژگی‌های عقلانی، اخلاقی، اجتماعی و تربیتی داردو نسل مؤمن را نسلی دانست که برای خدمت به جامعه تلاش می‌کند و از دین برای قدرت شخصی سوءاستفاده نمی‌کندونکته آخر اینکه بازتولید جامعه موحد مستلزم خانواده، آموزش، نهادهای اجتماعی، عدالت و استمرار فرهنگی است

 نظر دهید »

علامه شناسی(عنوان تفسیر المیزان و دقت‌ها و شاهکارهای علامه در تفسیر )

19 آذر 1404 توسط رضيه رييسي
علامه شناسی(عنوان تفسیر المیزان و دقت‌ها و شاهکارهای علامه در تفسیر )

به گزارش روابط عمومی مدرسه علمیه حضرت زینب(س) یزد،به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی، نشست پژوهشی با عنوان تفسیر المیزان و دقت‌ها و شاهکارهای علامه در تفسیر با حضور سرکار خانم ساروخانی برگزار شد. هدف از برگزاری این کارگاه آشنایی با سیره علمی و علامه طباطبایی بود.  

خانم ساروخانی استاد حوزه علمیه گفت از جمله دقت‌های علامه طباطبایی این است که ایشان مباحث فلسفی عرفانی و روایی را با هم تلفیق نموده و تفسیری جامع ارائه داده است در تفسیر المیزان ایشان با توجه به سیاق توانسته ۲۰ مبحث مستقل معارفی را نیز بیاورد و این  هنر علامه است هنر دیگر ایشان جمع موضوعی و تطبیقی بود و همچنین نقل علمی روایات یعنی به نقل تنها اکتفا نکرده و همچنین به نقد سند و محتوا هم می‌پردازد

مربی حفظ و تفسیر  قرآن در ادامه افزود علامه روایات اسرائیلی (از جمله بیماری حضرت ایوب که  گفته اند بدنشان با کرم‌ها بوده و باعث دوری ایشان از شهر و تعفن بدنشان بوده را نقل می‌کند و از دو جهت رد می‌کند یکی به دلیل مغایرت با مقام عصمت انبیا با شأن و منزلت پیامبران و دوم عدم سازگاری با صبر ایوب و همچنین عدم انطباق با آیات قرآن) را با معیارهای قرآنی می‌سنجد احادیث متعارض را با قاعده الجمع بین الروایات حل می‌کند

وی در ادامه به تلاش علامه در جهت پیشگیری از تحریف قرآن اشاره کرد و گفت علامه طباطبایی پاسخ به شبهات روز می‌دهد مانند تحریف قرآن تناقض‌های علمی و علی رغم نظر مخالفان که می‌گویند علامه با تفسیر علمی قرآن مخالف بوده ایشان مطلب علمی تحمیلی بر قرآن را نپذیرفته ولی با استفاده از مطالب علمی و علوم تجربی بعضی آیات قرآن را تفسیر کرده است،و سعی نموده است که از مکتب تشیع به خوبی دفاع کند…

خانم ساروخانی در انتها اینگونه بیان کرد که یکی از عواملی که باعث ماندگاری می‌شود اخلاص است و به نقل از شهید مطهری فرمود شهادت می‌دهم علامه با چشم دنیایی عالم برزخ را می‌دید و علامه علاوه بر اینکه یک مفسر شگفتی ساز بودند در خانه با اهل خانه هم بسیار مهربان و رئوف بودند و در بحث عبادت هم به گونه‌ای زندگی می‌کردند که خیلی از شب‌ها تا طلوع صبح بیدار بودند در طول سال فقط عاشورا را تعطیل می‌کردند،در ماه رمضان تا آخر عمرشان یک شب هم نمی‌خوابیدند

وی در پایان ضمن بیان بعضی از هنرهای علامه در زندگی شخصی،طلاب را به مطالعه آثار ایشان توصیه کرد و گفت.علامه کارهایی مثل تیراندازی اسب سواری را خیلی خوب بلد بودند شناگر لایقی بودند اهل پیاده‌روی و کوهنوردی ماهری بودند در باغبانی زراعت خصوصاً معماری مهارت فوق العاده‌ای داشتند،همچنین در زمینه کارهای طراحی ساختمان می‌توان از مدرسه حجتیه فعلی در قم نام برد و فعالیت‌های زیاد دیگری که ابعاد متنوع وجودی انسان و هنرهای متعدد ایشان را بیان می‌کند دارا بودندتوصیه می شودطلاب برای مطالعه آثار ایشان اهتمام ویژه داشته باشند

 نظر دهید »

تلاش بیست ساله ای که بی ثمر ماند

19 آذر 1404 توسط رضيه رييسي
تلاش بیست ساله ای که بی ثمر ماند

زحمت ۲۰ ساله‌ای که به لطف خدا بی‌ثمر ماند
الحمدلله که خداوند دشمنان ما را از حمقاء قرار داده،همان‌ها که ساعت‌ها و هفته‌ها و سال‌ها وقت می‌گذارند تا ترفندی به کار گیرند برنامه‌ای بریزند تا بتوانند اندکی ضعف و خلل در روند رو به رشد و رو به قله موفقیت جمهوری اسلامی ایجاد کنند،همان‌ها که با تمام اعوان و انصارشان و با همه امکاناتشان و ابزار نظامی و غیرنظامی خود حتی با همه سخت‌افزار و نرم‌افزار خویشتن به این مقابله و معارضه وارد شدند و شاید اصلاً به مخیله‌شان خطور نمی‌کرد تلاش ۲۰ ساله‌شان بی‌بهره باشد
تا جایی که حتی برای بعد از موفقیتشان برنامه‌ریزی کرده و تاج و تخت پادشاهی را مهیا کرده بودند
اما آنچه که هست لطف خدا و نگاه ائمه اطهار علیهم السلام است که حافظ و پشتیبان نظام و آرمان‌های آن است
همان آرمانی که سال‌ها رزمندگان برای آن جنگیدند و جان و مال و آبروی خود را در این مسیر گذاشتند،تا این میراث گرانبها حفظ شود و این پرچم به دست صاحب اصلی آن برسد
درست است دشمن زیاد داریم چه در داخل چه در خارج،همچنین بدخواه هم فراوان است.. اما تجربه ثابت کرده که این نظام فقط به خاطر سربازان آن نیست بلکه نگاهی ویژه و شاید نگاهی مادرانه از جانب حضرت مادر حافظ و نگهبان آن است
چرا که دشمنان اذعان دارند که با تمام قوا آمده‌اند،همه کیدشان را به کار بستند ،از هر آنچه که می‌شد کمک گرفتند هیچ مانعی برای دروغ و دغل سیاسی هم جلوی پای خودشان نمی‌بینند،اما باز هم نتیجه آنچه می‌خواستند نشد
نتیجه فقط یک چیز است پیروزی قطعی نظام جمهوری اسلامی ایران که به صورت دقیق و نقطه زن نقاط حساس و مورد توجه رژیم صهیونیستی را نابود کرد و تا عمق جان به آنها فهماند که ایران غزه نیست،ایران لبنان نیست ایران حتی یمن هم نیست و ایران، ایران است و بس

 

 نظر دهید »

نشست پژوهشی با عنوان «ضرورت آشنایی طلاب با هوش مصنوعی

24 اردیبهشت 1404 توسط رضيه رييسي
نشست پژوهشی با عنوان «ضرورت آشنایی طلاب با هوش مصنوعی

نشست پژوهشی با عنوان «ضرورت آشنایی طلاب با هوش مصنوعی » درمدرسه علمیه حضرت زینب علیهاالسلام یزد برگزارشد.

معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب(سلام الله علیها) از برگزاری نشست پژوهشی با عنوان «ضرورت آشنایی طلاب با هوش مصنوعی » به صورت حضوری خبر داد.

خانم رئیسی ضمن بیان این خبر افزود:با توجه به میزان اهمیت فضای مجازی و گسترش کاربردی هوش مصنوعی در بین مردم ، این نشست با حضور خانم حمیدی برگزار شد.  

خانم حمیدی در ابتدا به بیان چیستی هوش مصنوعی پرداخت و افزود: مطالعه عامل های هوشمند توسط دریافت داده و بهره گیری از تجربیات برای رسیدن به قابلیت های ذهنی و شبیه سازی آن از اهداف هوش مصنوعی است .

ایشان سپس به بیان تاریخچه هوش مصنوعی پرداخت و ادامه داد: ظهور شبکه های عصبی هوش مصنوعی الهام بخش برای ساختاربرنامه هاست که با گذر از دهه ۲۰۰۰و داده های بزرگ به عصر مدرن با یادگیری عمیق( deep learning) رسید .

ایشان بحث یادگیری عمیق را ادامه داد و افزود: یادگیری ماشینی ، پردازش زبان طبیعی NLP(( و بینایی ماشین و جمله دسته بندی های هوش مصنوعی است که به خودروهای خودران و حوزه پزشکی منتهی می شوند که از مهمترین حوزه های هوش مصنوعی هستند.

وی همچنین با بیان برخی خطرات هوش مصنوعی ، به مخاطره افتادن امنیت اخلاقی در خانواده ها را یاد آور شد که این قبیل مسائل بیانگر ضرورت یادگیری هوش مصنوعی توسط طلاب می باشد

 نظر دهید »
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • ...
  • 6
  • ...
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • ...
  • 25

موضوعات

  • همه
  • عمومی
  • اخبار پژوهشی
    • کرسی آزاد اندیشی
    • دفاع پایان نامه
    • دوره - همایش- نشست
    • شورای پژوهشی
      • مصوبات شورا
    • حمایت از پژوهشگر
  • چکیده
    • چکیده پایان نامه
  • اطلاعیه
    • جشنواره
      • رشد
      • علامه حلی
      • بانوی کرامت
  • آیین نامه
    • آیین نامه مقالات
    • آیین نامه پایان نامه
      • طرح اجمالی و تفصیلی
  • برگزیدگان پژوهش
  • پای درس ولایت
  • ائمه علیهم السلام
  • اخبارروز
  • دل نوشته
  • کانون پژوهشی ملاصدرا

پژوهش

جستجو

  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس