به گزارش روابط عمومی مدرسه علمیه حضرت زینب(س) یزد، نشست پژوهشی با عنوان « نسل مؤمن و بازتولید جامعه موحد در اندیشه علامه طباطبایی ره»با حضور طلاب سطوح دو و سه، جمعی از اساتید و کارکنان برگزار شد. هدف از برگزاری این نشست،آشنایی طلاب با نظرات علمی علامه طباطبایی در زمینه تربیت نسل مومن و موحد بود.
در این کارگاه، اعظم زارع شحنه، استاد وعضو گروه علمی حوزه، مبحث را با یک سوال شروع کرد و گفت:
سوال این است که:چگونه میتوانیم ایمان، توحید و معنویت را در نسل جدید حفظ و منتقل کنیم؛ چگونه میتوان نسلی تربیت کرد که در برابر موجهای شک و انکار و مادیت، ایمان خود را از دست ندهد و آن را با عقل و درک و تجربه درونی خود بازسازی کند.
وی در بخش اول این نشست درباره مفاهیم توحید و ایمان توضیحاتی داد و افزود: علامه در جلد پانزدهم المیزان، ذیل آیه قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ» (مؤمنون)، میفرمایند ایمان حقیقتی است که انسان را به فلاح و رشد حقیقی میرساند، و این فلاح وقتی اجتماعی شود، جامعه را به سوی عدالت، تعاون و توحید سوق میدهد
پس جامعه موحد، صرفاً جامعهای نیست که مردم نماز بخوانند و ظاهر دینی داشته باشند؛ بلکه جامعهای است که در عمق روابط، در نظام تربیتی، در اقتصاد، در علم و فرهنگ، روح توحید حضور دارد
زارع در ادامه به بیان مبانی انسانشناسی و جامعهشناسی از نگاه علامه اشاره کرد و گفت: علامه انسان را موجودی مادی و روحی میداند؛ و اساس تفاوت جامعه مؤمن با جامعه غیر دینی در همین تلقی است و سه اصل بنیادین علامه شامل این موارد است« جامعه موجودی حقیقی است، نه صرفاً اعتبار محض/ پیوند عقل و ایمان/ محوریت فطرت»وویژگیهای نسل مومن هم از نگاه علامه بدین صورت است نسل مؤمن، نسلی است که ایمان را درونی، عقلانی و اخلاقی پذیرفته است و ایمان عقلانی و معرفتی دارد الایمان الصادق هو ما استقر فی القلب بعد أن یقنع العقل به و تطمئن النفس له.» (المیزان، ج۱۸)و تربیت اخلاقی و عملی دارد««الایمان الحقّ یتجلى فی الفعل قبل القول» پیوند با فطرت و حقیقت توحید دارد««الفطرة السلیمة تدل الانسان علی الحقّ إذا لم یغشها التعلیم و الانحراف» روحیه اجتماعی و مسئولیتپذیری دارد. پیوستگی نسلی و تربیت خانوادگی دارد ـ«الاسرة هی المدرسة الاولى للایمان، و الامة تستمر بفضل هذه المدارس الصغيرة»
خانم زارع راهکارهای تحقق این مطلوب را نیز بیان نمودند از جمله سازوکارهای بازتولید جامعه موحد علاوه بر تربیت در خانواده شامل نقش آموزش و حوزههای علمیه و نهادهای اجتماعی و فرهنگی مثل مساجد، جلسات علمی و تشکلهای اجتماعی، محیطی برای تجربه ایمان فراهم میکنندو استمرار فرهنگی و معنوی نسلها دانست و به ذکر چالشهای عصر حاضر مثل تهدیدات فکری و فرهنگی: شبهات علمی، فرهنگ مادی و تهدیدات اجتماعی: تضعیف نهاد خانواده، کمرنگ شدن سنتهاو تهدیدات اخلاقی و رفتاری: فاصله بین گفتار و عمل پرداخت و راهکار علامه را بصورت مختصر در یک جمله ذکر نمود« ایمان در قلب، عقل در سر، و عمل در اعضا و جوارح، امت را حفظ کرده و آن را موحد نگه میدارد»
ایشان در جمع بندی مبحث ضمن توصیه به فراگیری و بهرمندی از علوم علامه گفت: جامعه اسلامی برای پایداری نیازمند بازتولید ایمان و توحید است، انسان و جامعه بدون ایمان از درون مردهاند، نسل مؤمن ویژگیهای عقلانی، اخلاقی، اجتماعی و تربیتی داردو نسل مؤمن را نسلی دانست که برای خدمت به جامعه تلاش میکند و از دین برای قدرت شخصی سوءاستفاده نمیکندونکته آخر اینکه بازتولید جامعه موحد مستلزم خانواده، آموزش، نهادهای اجتماعی، عدالت و استمرار فرهنگی است