پویش گوش به فرمان ولی
پویش “گوش به فرمان ولی” با تکیه بر بیانات مقام معظم رهبری حفظه الله در مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها برگزار گردید.
با توجه به اهمیت مسائل منطقه و درگیریهای ایجاد شده در نوار غزه و همچنین عملیات طوفان الاقصی پویش با عنوان گوش به فرمان ولی برگزار شد.
پس از عملیات غرورآفرین و شگفت انگیز طوفان الاقصی مقام معظم رهبری در سخنرانی ۱۸ مهرماه در جمع دانش آموختگان نیروهای مسلح سخنان مهمی را بیان فرمودند.
به منظور آشنایی بیشتر طلاب با مسائل منطقه و آگاهی بیشتر از مواضع رهبر انقلاب حفظه الله در این زمینه مسابقهای با عنوان پویش گوش به فرمان ولی برگزار شد.بدین صورت که از محتوای سخنرانی سوالاتی مطرح و به صورت مجازی آزمون برگزار شد از بین افراد شرکت کننده به قید قرعه به سه نفر برگزیده جوایزی تعلق گرفت
کارگاه آموزش نرم افزار وان نوت
کرسی آزاد اندیشی با عنوان راهکارهای برون رفت از بحران جمعیت بایدها و نبایدها
کرسی آزاد اندیشی با عنوان « راهکارهای برون رفت از بحران جمعیت ،بایدها و نبایدها»در مدرسه علمیه حضرت زینب (س) یزد برگزار شد.
معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب(سلام الله علیها) از برگزاری کرسی آزاد اندیشی با عنوان « راهکارهای برون رفت از بحران جمعیت ،بایدها و نبایدها » به صورت حضوری خبر داد.
خانم رئیسی ضمن بیان این خبر افزود:با توجه به ضرورت افزایش جمعیت و حل بحران فعلی و آشنایی بیشتر طلاب با عوامل و راهکارهای تحقق این امر و توصیه و تاکید مقام معظم رهبری (حفظه الله)بر فرزندآوری، این نشست با حضور دو نفر از کارشناسان حوزه جمعیت آقایان رشیدی نژاد و مظفری برگزار شد.
آقای رشیدی ابتدا به بیان تفاوت بعضی مفاهیم اخلاقی و تربیتی در جامعه غرب و جامعه ایرانی پرداخت وگفت :در جامعه غرب انسان موجودی است که سود محور است و باید به لذت هایش برسد و زندگی انسان در غرب محدود به دنیا می شود اما در جامعه ایرانی اسلامی زندگی انسان محدود نیست و انتها ندارد و مفهوم سود و منفعت در جامعه اسلامی بیشتر در جهت سرمایه های معنوی است مانند فرزندآوری که چنانچه برای خانواده سودآور بودن فرزند ثابت شود بسیاری از مشکلات ناشی از کاهش جمعیت حل خواهد شد.
آقای مظفری هم در تبیین بحث جمعیت به تفاوت فرهنگ ها اشاره کرد و گفت بایستی شاخصه های فرهنگ در جامعه مشخص شده و بر اساس آن برنامهریزی شود و برای برون رفت از بحران جمعیت راهکار اتخاذ گردد .
دکترای جامعه شناسی و پژوهشگر علوم اجتماعی ، در ادامه به ارائه راهکار برای برون رفت از بحران جمعیت پرداخت و افزود: از جمله راهکارها بها دادن به خانه داری زنان است زیرا مفهوم فعلی خانه داری چندان جلوه و جایگاهی ندارد. همچنین موسسات و نهادهای مختلف به لحاظ وضعیت مسکن تجدید نظر نموده و خانه های وسیع و چند خواب که گنجایش فرزند زیاد داشته باشد را طراحی کرده و زمینه ساخت و ساز این مسکن ها را در اختیار خانوادهها قرار دهند.
کارشناسی ارشد شیعه شناسی به اولویت تغییر نگرش در خانواده ها اشاره کرد و افزود: یکی از راهکارها تغییر نگرش و رویه اعتقادی در خانوادههاست .تا نگرش خانواده عوض نشود سایر فعالیت ها تأثیر چندانی ندارد. نگرش اسلامی برگرفته از معارف قرآنی که انسانها را به تقویت عده و عده تشویق مینماید بسیار موثر است و نیز بحث الگوی مناسب در جامعه برای افزایش فرزندآوری بسیار راهگشا خواهد بود.
آقای کمال رشیدی نژاد در ادامه به بیان آثار گزینه های مختلف فرهنگی اقتصادی و اخلاقی در افزایش فرزندآوری به صورت تفکیکی پرداخت و گفت: تاثیر مولفه های مثل دینداری وضعیت اقتصادی وضعیت فرهنگی و سرمایه های اجتماعی در افزایش فرزندآوری بیان میشوند که تأثیر دینداری به صورت مستقیم چندان بالا نیست اما آنچه به صورت غیرمستقیم سبب تقویت دینداری و سپس افزایش فرزند میشود همان گزینه حفظ سرمایههای اجتماعی است که شامل افزایش شادی، حفظ و تحکیم خانواده، حمایت اجتماعی (همسایگان و اقوام و….) می شود
آقای محمدرضا مظفری در جمع بندی مباحث در انتها ضمن توصیه به نجات جامعه ایرانی و عدم الگوپذیری از غرب گفت: اگر جامعه امروز هویت خود را بشناسد و در پی ارائه الگوی صحیح برای جامعه و سپس اعتمادسازی عمومی باشد میتواند سبب افزایش فرزندآوری شود و علاوه بر این از اجر معنوی و اخروی فرزندآوری بهره مند گردد .مواردی مانند پاداش های دوران بارداری ،زایمان و شیردهی که علاوه بر منافع مادی سبب آموزش گناهان و کسب پاداش الهی می شود.
برگزاری کارگاه مقاله نویسی ویژه جشنواره
✅کارگاه آموزش مقاله نویسی ویژه جشنواره رشد در مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیهایزد با حضور خانم رئیسی برگزار شد .
✅نکات مطرح شده:
۱_بیان ضرورت و اهمیت پژوهش گروهی
۲_اصول نگارش مقاله و تقسیم و تجمیع پژوهش گروهی
۳_شیوه نگارش چکیده و مقدمه و نتیجه
۴_معرفی سایتهای پژوهشی و کتابخانه های دیجیتال
۵_واکاوی موضوعات بخش ویژه جشنواره گروهی رشد
✅شیوه نامه تحقیق و نمونه تحقیق گروهی نیز در اختیار طلاب قرار داده شد
مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیهایزد
معاونت پژوهش تیرماه ۱۴۰۲
تهیه کلیپ با عنوان انحراف خواص در طول تاریخ
کانون پژوهشی ملاصدرا، زیر نظر مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله یزد علیها تقدیم می کند:
موضوع: انحراف خواص در طول تاریخ
به مناسبت: رحلت حضرت امام و انتصاب آقای سید علی خامنه ای به عنوان زعامت رهبری جامعه اسلامی
تماشای کلیپ جهت بصیرت افزایی و توجه به علل انحراف از نگاه نهج البلاغه توصیه میشود.
تهیه کلیپ با عنوان «عدم جدایی دین از سیاست»
به همت اعضای شورای پژوهشی کانونن ملاصدرا، کلیپی با عنوان عدم جدایی دین از سیاست از نگاه امامین انقلاب تهیه و در صفحات مجازی منتشر شد.
کیفیت تربیت کریمانه
تهیه و انتشار عکس نوشته با عنوان کیفیت تربیت کریمانه به مناسبت دهه کرامت توسط عضو شورای کانون پژوهش ملاصدرا
افتتاح مجدد و آغاز به کار دوباره کانون پژوهشی ملاصدرا
کرسی آزاد اندیشی با عنوان فرزند آوری و افزایش جمعیت
نشست پژوهشی با عنوان «پاسخ به شبهات فاطمی» در مدرسه علمیه حضرت زینب علیهاالسلام یزد برگزار شد.
نشست حضوری با عنوان « تبیین توصیه های پژوهشی مقام معظم رهبری حفظه الله» برگزارشد.
نشست حضوری با عنوان « تبیین توصیه های پژوهشی مقام معظم رهبری حفظه الله» برگزارشد.
معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب(سلام الله علیها) از برگزاری نشست پژوهشی با عنوان « تبیین توصیه های پژوهشی مقام معظم رهبری حفظه الله » به صورت حضوری خبر داد.خانم رئیسی ضمن بیان این خبر افزود:با توجه به ضرورت انجام پژوهش هدفمند و عالمانه از نگاه مقام معظم رهبری (حفظه الله) ، این نشست با حضور سرکار خانم اعرابی برگزار شد..
مدیر محترم مدرسه علمیه حضرت زینب علیهاالسلام یزد ضمن تبریک هفته پژوهش وگرامیداشت سالروز وحدت حوزه و دانشگاه ،افزود:ما معمولاً در این هفته؛ هفته پژوهش را به همدیگر تبریک میگوییم ولی هدف از این نامگذاریها را فراموش میکنیم .دین 6 دستور به تفکر و علم داده است در آیات زیادی از قرآن کریم ما را به این دو امر سفارش کرده اند ،تفقه وتفکر که تحقق این دو امر با پژوهش ممکن است .« کل کمال التفقه فی الدین »کار طلبه غیر از پژوهش نمیتواند باشد حتی اگر بخواهد سخنران شود به یک سطحی از پژوهش نیاز دارد ، البته سطح آن متفاوت است یک سطح عالی دارد مانند علامه طباطبایی ،آیت الله جوادی آملی ها و….. و یک سطح نازل دارد که حد اقلی است ولی برای همه لازم است، حداقل این کار پژوهش در مورد مسائل اجتماعی است که در زندگی مردم جاری است وقتی به یک مسئله برمیخوریم و سوالی در ذهن ما ایجاد می کند نباید بی تفاوت از کنار آن رد شویم بلکه باید به دنبال جواب آن باشیم البته این سطح از پژوهش خیلی نازل است ولی گاهی از همین هم دریغ می کنیم.
خانم اعرابی ضمن بیان اهمیت پژوهش از نگاه مقام معظم رهبری (حفظه الله) به تبیین توصیه های پژوهشی ایشان پرداخت و گفت: نکته دیگر اینکه حضرت آقا می فرمایند پژوهش باید کاربردی باشد برای جامعه خودمان مفید باشد طبق گزارشاتی که به ما داده شده تنها ۱۰ درصد از مقالات و حتی پایان نامه ها در سطح دکترا کاربردی است.این نکته نیز باید در نظر گرفته شود پژوهش های ما برای مردم و جامعه مفید باشد به فرمایش و توصیه حضرت آقا پژوهش انجام بدهید که برای مردم مفید باشد ایشان می فرمایند در گزارشاتی که به ما داده می شود ۱۰ درصد از مقالات وپژوهشها کاربردی هستند، به همین دلیل است که بیشتر مردم و حتی خودمان رغبتی به پژوهش نداریم . نکته دیگر اینکه ما نباید دانشمندان و پژوهشگران خودمان را دست کم بگیریم .بعضی از ما اگر بگویند این مطلب در فلان مقاله آمریکایی نوشته شده برایمان ارزشمند است در حالیکه خیلی از دانشمندان مطرح دنیا ایرانی هستند که به نسبت جمعیت دوبرابر کشورهای دیگر تولید علم دارند.حضرت آقا می فرمایند:رشد مقالات پُر ارجاع دانشمندان ایرانی -نه یک مقالهی صِرف- مقالاتی که در دنیا به آن زیاد ارجاع [داده] میشود، در سال ۲۰۱۰، ۷۸ مقاله بوده، در سال ۲۰۱۸ به ۴۶۱ مقاله رسیده؛ [یعنی] چند برابر در طول چند سال. اینها چیزهای مهمّی است که انکار میکنند. ما تقریباً یک درصد جمعیّت جهان را داریم، یک درصد جغرافیای دنیای معمور(۸) را هم داریم، امّا تولید علم ما نزدیک به دو درصد دنیا است، یعنی دو برابر آنچه انتظار میشود از کشور، تولید علمی داریم.
استاد حوزه به ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه نیز پرداخت و اشاره کرد:این هفته هفته وحدت حوزه و دانشگاه نیز هست که به همگی تبریک عرض میکنم معمولا به مناسبت وحدت حوزه و دانشگاه جلسه ای ترتیب داده میشود و از دانشجویان دعوت می شود; راجع به بعضی مسائل بحث می شودولی این کار ادامه پیدا نمیکند و تقریبا تا سال بعد دیگر ارتباط محسوسی بین حوزه و دانشگاه نیست در حالی که میتوانیم با استفاده از ظرفیتهای دانشگاه پژوهشهای بهتری هم داشته باشیم .به اینصورت که در بسیاری از مواردحوزه دانشگاه میتوانند دست به دست هم بدهند مسائلی که در جامعه مطرح است را به کمک هم حل کنند.
هفته پژوهش 1400 مبارک
گرامیداشت هفته پژوهش و فضا سازی مجازی از عکس نوشته های بیانات مقام معظم رهبری (حفظه الله)
♻️مقام معظم رهبری حفظهالله:
آنچه حالا من اینجا یادداشت کردهام [این است که] بیش از دویست محقّق و دانشمند ایرانی جزو یک درصد دانشمندان برتر دنیا هستند؛
اینها افتخارآمیز است.
البتّه زمینه، استعداد، ظرفیّت، چندین برابر این [چیزی] است که حالا تا امروز اینجا آمده. یقیناً پنج سال دیگر خیلی بیشتر از این خواهد شد، ده سال دیگر چندین برابر این خواهد شد. ببینید! این یک آمار مهمّی است:
رشد مقالات پُر ارجاع دانشمندان ایرانی -نه یک مقالهی صِرف- مقالاتی که در دنیا به آن زیاد ارجاع [داده] میشود، در سال ۲۰۱۰، ۷۸ مقاله بوده، در سال ۲۰۱۸ به ۴۶۱ مقاله رسیده؛ [یعنی] چند برابر در طول چند سال.
اینها چیزهای مهمّی است که انکار میکنند.
(http://)
ما تقریباً یک درصد جمعیّت جهان را داریم، یک درصد جغرافیای دنیای معمور را هم داریم، امّا تولید علم ما نزدیک به دو درصد دنیا (http://) است، یعنی دو برابر آنچه انتظار میشود از کشور، تولید علمی داریم.
#هفتهپژوهشگرامیباد
#مدرسهعلمیهحضرتزینبسلاماللهعلیها
نشست کتابخوانی در جمع طلاب جدیدالورود و اهدای کتاب بدان ایدک الله به طلاب
نشست با موضوع روش مطالعه صحیح همراه با تندخوانی
نشست مجازی با موضوع راههای انس با کتاب آسمانی
نشست مجازی با موضوع راههای انس با کتاب آسمانی
به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی ؛ نشست مجازی با موضوع راههای انس با کتاب آسمانی ،در مدرسه علمیه حضرت زینب علیهاالسلام یزد برگزار شد.این نشست با استقبال خوب طلاب روبروشد.
نشست هفته کتاب و ضرورت مطالعه
نشست مدیر مدرسه علمیه حضرت زینب علیها السلام یزد و تشویق طلاب به مطالعه و تبلیغ و بیان ضرورت کتابخوانی
تهیه اینفو گرافی با عنوان نقش مطالعه
نشست نقد کتاب طلبه نوشت برگزار شد
کارگاه نقد فرقه انحرافی مثبت اندیشی
✨بسمالله الرحمن الرحیم✨
به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب علهاالسلام یزد کارگاه بررسی مبانی مثبت اندیشی و نقد آن (http://) توسط برگزار شد.
♻️رئوس محتوای ارائه شده:
-جریان شناسی انحرافات
-وظایف برای مدیریت جریان انحرافی(منفعل-فعال-فوق فعال)
-اهداف جریان های انحرافی
-خاستگاه مثبت اندیشی
-تبیین قسمتی از انحرافات این گروه
-عقاید و باورهای گروه مثبت اندیشی
?باحضور استاد حجه الاسلام محسن شریعتی اردکانی
نشست پژوهشی با عنوان«تبیین روایت اذا رایتم الربیع...»با تحلیل آیه9 سوره فاطر»برگزار شد
برگزاری اختتامیه همایش «کرونا آسیب ها_فرصت ها»
اختتامیه همایش «کرونا آسیبها و فرصتها» در گروه پژوهشگران زینبی در مدرسه علمیه حضرت زینب علیها السلام یزد برگزار شد.
خانم رئیسی در ابتدا علاوه بر تبریک اعیاد شعبانیه، گزارش مختصری از محتوای همایش ارائه کرد و افزود: با شروع بحران کرونا تصور بر این بود که آسیب های این بحران بسیار زیاد و غیر قابل جبران باشد اما پس از مدتی و با همدلی و همراهی گروه های مختلف بسیاری از آسیب ها به فرصت تبدیل شد.
معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب علیهاالسلام در ادامه ضمن تشکر از حضور پررنگ طلاب در فعالیتهای جهادی به بیان برخی از مصادیق فرصت های کرونایی پرداخت و خاطر نشان کرد: از جمله فرصتهای پیش آمده در دوران کرونا به مواردی مثل بالا رفتن سطح سواد رسانهای در بین مردم برگزاری رزمایش مساوات، کمکهای مومنانه و فرصت مشارکت عمومی و برگزاری مراسم عزاداری محرم با رویکردی متفاوت از گذشته و همچنین افزایش خدمات الکترونیک اشاره کرد.
پس از بیان گزارش اجمالی اسامی و عناوین آثار ارسالی به همایش در سه قالب کلیپ، جزوه و مقاله اعلام شد و از برترین ها تجلیل به عمل آمد.
در پایان سرکار خانم دهقان نویسنده مقاله برتر همایش، به شرح مختصری از مقاله خود پرداختند.
مقاله خانم دهقان که با مشارکت خانم شایق به نگارش درآمده با عنوان «روش های درمان وسواس فکری در زمان بحران کرونا» به بیان ریشه های وسواس فکری و روش های درمان آن پرداخته است.
میزگرد علمی پژوهشی با عنوان« ابعاد عزت و کرامت ایران در پرتو انقلاب اسلامی »
میزگرد علمی پژوهشی با عنوان« ابعاد عزت و کرامت ایران در پرتو انقلاب اسلامی »در مدرسه علمیه حضرت زینب (علیهاالسلام) یزد برگزار شد.
میزگرد علمی پژوهشی با عنوان« ابعاد عزت و کرامت ایران در پرتو انقلاب اسلامی »در مدرسه علمیه حضرت زینب (علیهاالسلام) با حضور اعضای گروه علمی این مدرسه برگزار شد.
در ابتدا خانم معصومه نیکوخصال عضو گروه علمی مدرسه علمیه حضرت زینب به عزت ملی در بعد پیشرفت های زیرساختی و رشد علمی و فناوری ایران در بعد از انقلاب پرداخت و گفت: دستاوردهای انقلاب اسلامی در زمینه زیرساخت ها شامل موارد زیادی می شود که از جمله میتوان به ۱۴ برابر شدن افزایش تولید برق و افزایش خطوط هوایی و 8 برابر شدن آزادراهها اشاره کرد.همچنین پیشرفت های نظامی مانند ساخت انواع سلاح ها و تجهیزات نظامی و ساخت انواع بالگرد و تکنولوژی ساخت موشک و ماهواره نیز به برکت انقلاب حاصل شده است البته دشمنان همیشه درصد کم رنگ جلوه دادن برکات و ثمرات انقلاب بوده و هستند ولی دستاوردهای انقلاب به قدری چشمگیر است که هرگز قابل انکار نیست.
در ادامه خانم رقیه حسینی دبیر گروه علمی این مدرسه به رشد فزاینده صنعت در بعد از انقلاب اشاره کرد و افزود: از مقایسه شاخصه های صنعت انقلاب با دوران پهلوی متوجه می شویم که به برکت انقلاب اسلامی به لحاظ تولید انرژی که اصلیترین عامل محرک صنعت است در رتبه 6 قرار داریم .همچنین ایران در بعد از انقلاب در زمینه گاز طبیعی، سوخت هستهای و سوخت های زیستی و نیز افزایش درخور توجه تولید فرآوردههای پالایشگاهی، صاحب جایگاه و ارتقاء رتبه است؛ در صورتی که در زمان پهلوی تولیدات پالایشگاهی بسیار اندک و کار اصلی کشور خامفروشی بوده است .علاوه بر موارد مذکور ارتقاء صنعت فولاد از رتبه 30به ۱۳ در دنیا و رشد صنعت سیمان و صنعت تولید وسایل نقلیه و افزایش چشمگیر صادرات نیز بسیار قابل توجه است.
همچنین خانم مهدیه زارع نژاد عضو گروه علمی مدرسه علمیه حضرت زینب (علیها السلام)، عزت و کرامت زنان در بعد از انقلاب را تبیین کرد و افزود:یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی مسئله کرامت و منزلت زن میباشد که از جمله ابعاد عزت و کرامت ایران به شمار میرود. زن در نگاه امام خمینی (رحمه الله)علیه مبدا همه خیرات و سعادت می باشد ایشان زن را موجودی با عظمت و کرامت معرفی کردند که سعادت و شقاوت جامعه تا حد زیادی به دست اوست ؛در حالی که در دوران قبل از انقلاب شاهان پهلوی نه فقط در عمل به منزلت زن توجهی نداشتند بلکه در گفتارشان نیز از این دیدگاه دفاع کرده و زن را فقط محدود در ارضای نیاز جنسی مردان تصور می کردند.با نگاه به وضعیت زنان در قبل از انقلاب و مقایسه با بعد از انقلاب در عرصه های مختلف آموزشی ،علمی، اجتماعی ،سیاسی، اقتصادی و… مسئله کرامت زن ملموس تر می گردد.انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی تحولی اساسی و ژرف در وضعیت زنان جامعه ایران پدید آورد، جایگاه و منزلت زنان را اعتلا بخشید و در بسیاری از امور، مشارکت آنان را گسترش داد به طوری که توانستند در سرنوشت جامعه نقش آفرین باشند در پایان ذکر این نکته لازم است که دشمن سعی در از بین بردن دستاوردهای انقلاب دارد لذا بر ماست که نقش ها و توطئه های دشمن را بشناسیم و تا زمانی که دشمن تسلیم نشده مراقب و هوشیار باشیم.
در انتها خانم فهیمه قاسمی عضو گروه علمی این مدرسه به جایگاه عزت دینی و ارزشهای اسلامی و مقایسه با دوران قبل از انقلاب پرداخت و گفت : از جمله ثمرات انقلاب اسلامی رشد دینی و افزایش بهره های معنوی در جامعه اسلامی است در حالی که هدف حکومت پهلوی دین زدایی و مقابله با اسلام بود. به نقل تاریخ ، بعد از انقلاب در زمینه دینداری رشد پیشرفت زیادی داشتیم.از جمله در عزاداری سیدالشهدا که در زمان پهلوی مانع از عزاداری میشدند و بساط روضه خوانی و عزاداری را جمع می کردند و به زعم خودشان با منع عزاداری می خواستند مردم را متمدن کنند.از دیگر دستاوردهای انقلاب در بعد عزت دینی می توان به معرفی و صدور انقلاب به دنیا نام برد و نیز به نامگذاری روز قدس با هدف حذف موجودیت اسرائیل که برخاسته از اندیشه عمیق و دقیق حضرت امام خمینی(رحمه الله علیه) بود، اشاره کرد.همچنین گسترش فعالیتها و برنامههای قرآنی و تفسیری ونیز برپایی نمایشگاه ها و جشنواره ها و اعیاد مذهبی ، نامگذاری معنوی اماکن و خیابانها و … نیز از برکات انقلاب اسلامی است و این انقلاب نه تنها سبب حیات ایران بلکه باعث سوق دادن جوامع دیگر به سوی دین و معنویت شد.
ایشان در پایان وظیفه معلمان و اساتید را در عرصه روشنگری و بصیرت بخشی به جامعه سنگین دانست و تربیت نسل انقلابی و آشنا به شاخص ها و ارزش های انقلابی را از اولویت های آموزش و پرورش برشمرد.
الزامات پژوهش
صداقت، اصل راهبردي در پژوهش
ترديدي نيست محقق و پژوهشگر بايد از حب ها و بغض هاي شخصي و گروهي و مطامع دنيوي خود را برهاند تا در تحقيقات علمي پس از رسيدن به حقيقت آن را مطروح و مطرود نگرداند، زيرا شرط اصلي حقيقت گويي، نداشتن حب و بغض و دنيا خواهي است. به تعبير ديگر اين صفات مي تواند نگاه ها را تغيير داده و انديشه ها را از مسير حق منحرف سازد، از طرفي انسان با مراجعه به وجدان و درون خود مي يابد که صداقت محبوب اوست، از اين جهت صادقين مورد ستايش خواهند بود.[16] لذا صداقت و انصاف از مهم ترين شرايط تحقيق و پژوهش است.[17]
الزامات پژوهش
حفظ حريم ديگران، مهم ترين ضرورت در پژوهش بايد اذعان نمود پرهيز از ظلم اجتماعي و رعايت کامل حقوق توده مردم و دوري از هرگونه تعدّي به حريم جامعه، فضيلت براي تمام انسان ها محسوب مي شود ، زيرا اسلام عدالت اجتماعي را پايه سعادت تمام ملت ها دانسته و پيروان خود را از هر گونه جور و ستم بر حذر مي دارد.[12] از اين رو براي حفظ حريم خصوصي ديگران از سوء استفاده هاي احتمالي، بايد رازداري يا کتمان سرّ که يک سنت الهي است در بين آحاد انسان ها زنده شود تا رحمت ها محفوظ بماند، خداوند، عالِم بر غيب که هيچ چيز از گستره علم او بيرون نيست اما همه اين دانسته ها را براي همگان بيان نمي کند، سنت و نشان خدا براي مومن يا انسانها، پوشيدن راز و هويدا نکردن اسرار است، و مومن هم اينچنين بايد باشد.[13] لذا عالمان به احاظ تفخيم و رعايت حريم افراد علاوه بر اين، براي امتياز گذاردن بين گوينده و گفته شده، قول و قائل و پرهيز از مغالطه بين انگيزه و انگيخته هرگاه نقدي بر معاصرين خود داشته باشند از ذکر نام فرد خودداري مي ورزند.[14]بدين ترتيب توفيق در حفظ حريم ها احترام به ارزش هاي حقوق ديگران در ورود به عرصه اخلاق است.[15]
اهمیت تحقیق وپژوهش
«شك مقدمۀ يقين، و ترديد پلكان تحقيق است.»
مطهرى، شهيد مرتضى، فقه و حقوق (مجموعه آثار)، 3 جلد، قم - ايران، اول، ه ق
پژوهش بایدکاربردی باشد
نامگذاری روزهای هفته پژوهش
بسم الله الرحمن الرحیم
امام علی علیه السلام:لاسنةُ افضلُ منّ التحقیق ؛هیچ روشی بهتر از پژوهش نیست.
هفته پژوهش سال1395بامحورهرطلبه یک اثرپژوهشی
نامگذاری روزهای هفته پژوهش ایام هفته تاریخ عنوان نامگذاری
شنبه 20/9/1395 ایده پژوهشی؛شکوفایی خلاقیت ها
یکشنبه 21/9/1395 پاسخ به نیازهای پژوهشی؛آرمان پژوهشگران
دوشنبه 22/9/1395 شناخت منابع پژوهشی؛ارتقای قابلیت های علمی
سه شنبه 23/9/1395 تولیدات پژوهشی؛کاربست دانش
چهارشنبه 24/9/1395 آسیب شناسی پژوهشی؛موانع،راهکارها
پنج شنبه 25/9/1395 برنامه ساعات پژوهشی؛بایسته ها وکارکردها
هفته پژوهش برپژوهشگران گرامی باد معاونت پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب علیهاالسلام یزد
پژوهش محورشدن دانشگاه
یک مسئلهی دیگر، مسئلهی پژوهش است؛ پژوهش خیلی مهم است. البتّه ما پژوهشگاههایی داریم، خوب هم هست امّا خود دانشگاهها باید پژوهشمحور بشوند؛ پژوهشگاه درست کنند، پژوهشکده درست کنند و خود دانشگاه بشود پژوهش[محور]. منافاتی هم ندارد که بیرون هم باشند، پژوهشگاهها و پژوهشکدههای بیرونی وجود داشته باشند امّا خود دانشگاهها بشوند پژوهشمحور. این هم یک نکته است.
بیانات رهبری(حفظه الله)
در دیدار رؤسای دانشگاهها، پژوهشگاهها، مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری سال94
ضرورت هدفدارشدن پژوهش ازدیدگاه مقام معظم رهبری(حفظه الله)
یک نکته که در بیانات بعضی از دوستان هم بود - بیان هم کردند و من هم اینجا یادداشت کرده بودم که رویش تکیه بکنم - این است که ما باید تحقیق را، که حقاً و بدون شک باید پژوهش و تحقیق مورد توجه و اهتمام بیشتری قرار بگیرد، در کشور اولاً با توجه به نیازهای آن، هدفدار کنیم؛ یعنی ببینیم واقعاً کشور به چه احتیاج دارد و پژوهشها را در جهت نیازهای کشور قرار بدهیم، که در خلال بیانات بعضی از دوستان هم روی آن تکیه شده بود و کاملاً هم درست است. و این لازمهاش این است که ما بانک اطلاعات و مرکزی داشته باشیم. همه بتوانند بدانند چه لازم است، چه انجام شده است و چه لازم است برای تکمیل یک پژوهش، تا بتواند این قطعات گوناگون در کنار هم جمع بشود. این هم یک نکتهی ذیل همین نکته است - که باز بعضی از دوستان تذکر دادند و من هم یادداشت کردم - که ما باید نظام اعطای امتیازات علمی را در دانشگاه تطبیق کنیم با این چیزها. والّا صرف اینکه مثلاً یک مقاله در یک مجلهی آی.اس.آی منتشر کرده یا چه تعداد مقاله منتشر کرده، کافی نیست؛ یعنی محقق و پژوهشگر ما نباید برای کسب رتبهی علمی به دنبال این باشد که مقالهای را تهیه و تولید کند که برای کشور هیچ فایدهای ندارد و هیچ خلأیی از خلأهای پژوهشی کشور را پر نمیکند. بله، آن کسی که آن را در مجله چاپ میکند، ممکن است برایش مفید باشد یا برای کس دیگری و جای دیگری مفید باشد؛ اما برای کشور مفید نیست. این کار را میکند صرفاً برای اینکه رتبهی علمی به دست آورد. این نظام باید به هم بخورد؛ این درست نیست. نظام اعطای امتیازات علمی و آییننامههایی که در این زمینه هست، باید تطبیق کند با همین مطلب که کدام تحقیق منطبق است با نیاز کشور، و کدام تحقیق، تکمیلکنندهی یک زنجیرهی تحقیق و پژوهش است. ما گاهی در زمینههایی یک زنجیرهای داریم؛ حلقههای وسطِ این زنجیره مفقود است. تأمین این حلقهها خیلی اهمیت خواهد داشت. پس هدفدار کردن تحقیق علمی با توجه به نیازهای کشور و نیازهای صنعت و بقیهی بخشهای حیاتی کشور است.
بیانات در دیدار اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاهها سال85
هفته پژوهش مبارک باد
یک مسئلهی دیگر - که البته این مسئله تکراری است که من عرض میکنم، لیکن از بس اهمیت دارد، مجدداً میگویم - مسئلهی تحقیق و پژوهش است. ما هم در جلسهی دولت به دولتیها سفارش کردیم و گفتیم، هم در جلسات خصوصی با برخی از مسئولان مثل خود آقای رئیسجمهور گفتیم؛ لیکن یک بخش دیگرِ قضیه، مربوط به خود دانشگاههاست که این اعتباراتِ مربوط به تحقیق و پژوهش را درست جذب کنند؛ درست مصرف کنند؛ در جای خود به کار ببندند؛ چون تحقیق، منبع تغذیهی آموزش است. ما اگر تحقیق را جدی نگیریم، باز سالهای متمادی بایستی چشم به منابع خارجی بدوزیم و منتظر بمانیم که یک نفر در یک گوشهی دنیا تحقیقی بکند و ما از او یا از آثار تألیفی بر اساس تحقیق او استفاده کنیم و اینجا آموزش بدهیم. این نمیشود؛ این وابستگی است؛ این همان ترجمهگرائی و عدم استقلال شخصیت علمی برای یک کشور و برای یک مجموعهی دانشگاهی است. دانشگاه یک کشور، محیط علمی یک کشور ضمن اینکه ارتباطات علمی خودش را با دنیا حفظ میکند، از تبادل علمی، از گرفتن علمی هیچ ابائی ندارد. من بارها گفتهام که ما از شاگردی ننگمان نمیکند که شاگردی کنیم؛ استاد پیدا بشود، ما پیش او شاگردی میکنیم؛ اما از این ننگمان میشود که همیشه و در همهی موارد شاگرد باقی بمانیم؛ این که نمیشود. برای یک مجموعهی علمی، این مایهی منقصت است که در پژوهش و تحقیق که منشأ و منبع رویش علمی است، ضعیف باشد؛ باید بتواند از لحاظ علمی متکی به خود باشد. البته از دیگران هم استفاده کند، با دنیا هم تبادل کند، آن وقت در این صورت جایگاه شایستهی خودش را هم در تبادلهای علمی در دنیا پیدا خواهد کرد؛ وقتی متکی است به دانش و تحقیق و کارکرد علمىِ خود. این در دنیا و در مبادلات علمی هم تأثیر خودش را میگذارد. این هم تأکید چندباره دربارهی تحقیق بیانات در دیدار اساتید و رؤسای دانشگاهها86سال
برگزاری جلسه دفاع تحقیق پایانی
به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها یزد جلسه دفاع 2تحقیق پایانی درتاریخ 95/9/1 برگزار شد.قابل ذکر است که این تحقیقات حول محور امام حسین علیه السلام وعاشورا بود که بامناسبت ایام هم مصادف شد.
خانم مریم شیری محمد آبادی تحقیق پایانی خودباعنوان شیوه های تبلیغی امام حسین علیه السلام ازمدینه تاکربلا را درسه فصل وباراهنمایی سرکارخانم ساروخانی وداوری دکتر سید احمد میرخلیلی دفاع کرد وخانم کبری عطاران بندر آبادی تحقیق پایانی خودباعنوان تربیت عاشورایی فرزندان را درپنج فصل وباراهنمایی سرکارخانم مزیدی وداوری دکتر سید احمد میرخلیلی دفاع کرد.
برگزاری جلسه دفاع تحقیق پایانی
به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها یزد جلسه دفاع 2تحقیق پایانی برگزار شد.قابل ذکر است که این تحقیقات حول محور امام حسین علیه السلام وعاشورا بود که بامناسبت ایام هم مصادف شد.
خانم مریم شیری محمد آبادی تحقیق پایانی خودباعنوان شیوه های تبلیغی امام حسین علیه السلام ازمدینه تاکربلا را درسه فصل وباراهنمایی سرکارخانم ساروخانی وداوری دکتر سید احمد میرخلیلی دفاع کرد وخانم کبری عطاران بندر آبادی تحقیق پایانی خودباعنوان تربیت عاشورایی فرزندان را درپنج فصل وباراهنمایی سرکارخانم مزیدی وداوری دکتر سید احمد میرخلیلی دفاع کرد.
تبیین محورهای فراخوان همایش نفوذ
به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها یزد نشست پژوهشی نفوذ دشمن بامحوریت بیانات مقام معظم رهبری با حضور طلاب وکادر پژوهشی مدرسه برگزار شد .
معاون پژوهشی مدرسه ،رضیه رییسی با درخواست و تآکید بر شرکت پرشورطلاب درفراخوان مقاله نفوذ دشمن به تبیین ابعاد نفوذ و اهداف ، زمینه ها وراهبردهای دشمن درمقوله نفوذ پرداخت وگفت : موضوع بحثی که مقام معظم رهبری نیز همواره وبه خصوص درچندین ماه اخیر به آن توجه داشته اند نفوذ است .نفوذ همان رخنه وحضور غیرمحسوس وخاموش دشمن درپیکره انقلاب باهدف استحاله وبراندازیست که دارای ابعاد مختلفی چون نفوذ فیزیکی ،متافیزیکی ،فرهنگی ،سیاسی ،اقتصادی ، موردی ، جریانی و…است ،مقام معظم رهبری دربیاناتشان ضمن تآکید براین ابعاد ،نفوذ جریانی را خطر مهمتری بیان فرمودند که نیاز است ابعاد وزوایای این بحث مورد تبیین قرار گیرد، نفوذ جریانی روشی است که دشمن عمدتـآ درصدداین است که باشبکه سازی بتواند آرمان ها ،باورها رفتارها ونگرش های مردم راعوض کند بنابراین نفوذ میتواند درفضای زیرساخت های فکری وفرهنگی کشور مخاطرات جدی ایجاد کند .براین اساس دشمن تلاش می کند فرهنگ ،نگرش ،رفتار ،رویکردها ،باورها ودرحقیقت داشته های یک ملت راتغییردهد.
رضیه رییسی راهبردهای دشمن را باسه هدف کلان ،عملیاتی وراهبردی معرفی کرد و افزود: زمینه های نفوذ داخلی رااگر به صورت تیتروار بیان کنیم شامل امورزیرمیباشد1- نخبگان منتقدوناراضی از گذشته2-مسئولینی که از گفتمان انقلاب بریده اند3-القای اینکه راه برون رفت از مشکلات اقتصادی تعامل باغرب است4-منازعات واختلافهای داخلی5-انفعال علمی برخی از دانشگاهیان و…
وی درپایان به راهکارهای مقابله باانواع نفوذ ازجمله افزایش بصیرت درهمه مسائل روز،تقویت وحدت که مصونیت بخش امت است،مقاومت درمقابل فزون خواهی دشمن وتقویت گفتمان انقلاب اسلامی وروحیه انقلابی گری اشاره کرد.
بررسی عوامل پیروزی وماندگاری انقلاب اسلامی
سرداردکتر رمضان شعبانی:
افتخارمن این است که یک پژوهشگرومعلم هستم
به مناسبت ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی ،معاونت پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها یزد میزبان معاون سیاسی سازمان عقیدتی – سیاسی ناجا سردار دکتر رمضان شعبانی بود.
سردار شعبانی درجمع اساتید وطلاب مدرسه ضمن تبریک این ایام مبارک ابراز داشت : یکی ازا فتخارات من این است که یک پژوهشگرومعلم هستم ودرطی 35سال خدمت صادقانه درسپاه وناجا درفضای فرهنگی وپژوهشی حضور وفعالیت داشتم.
معاون سیاسی سازمان عقیدتی – سیاسی ناجا بابیان اینکه انقلاب ما به یک انقلاب پایدار ی تبدیل شده وبه مرز چله خود نزدیک می شود اظهار داشت : خیلی ازانقلاب های دنیا به دهه نرسیده، تمام می شودواثری از آن باقی نمی ماند درحالیکه انقلاب مارونده است وآثار آن بیش ازپیش دردنیا احساس می شود به طور یکه در آمریکای لاتین ،کوباو ونزوئلا بعداز فروپاشی شوروی خیمه های انقلاب بر پا شد ودر همین رابطه کلینتون می گوید:دردوره هشت سالی که وزیر امور خارجه آمریکا بودم به هرکجایی که می رفتم آثار انقلاب خمینی را می دیدم .
وی درادامه افزود : یکی ازدلایل پیروزی و پایداری انقلاب ما این است که امام خمینی “رحمت الله علیه “دردل ارتش بدون شلیک گلوله نفوذ کرد وتفکر شاه وشاه پرستی را ازبین برد وبعداز پیروزی هم نظام سازی کرد وبه همین علت با یک اشاره ایشان درزمان جنگ تحمیلی لشگر صدهزارنفری عازم جبهه ها شدند.
سردار شعبانی درپایان سخنان خود به عوامل ماندگاری انقلاب اشاره کرد وگفت :یکی از عواملی که باعث پایداری انقلاب ما تابه امروزشده است ،این است که امام ” رحمت الله علیه “رویکرد جدیدی ازدین را احیا کرد،فقه آل محمد “صلی الله علیه واله وسلم “فقط فقه مطهرات واحکام فردی نیست ،بلکه فقه گره گشای زندگی بشراست وهیچ مشکلی نیست که به وسیله دین حل نشود ودین وسیاست قرین یکدیگرند وهیچگاه ازهم جدانمی شوند.دومین عامل ماندگاری انقلاب مارهبری بی نظیر امام خمینی رحمت الله علیه بود که به ما آقایی وعزت داد واز ذلت وبندگی قدرت های سلطه گرجهانی نجات داد،امام به ماخود باوری واستقلال دادودست دشمنان استعمارگر را ازچپاول ایران کوتاه کرد.
نشست پژوهشی طرح مطالعه تحلیل بیانات مقام معظم رهبری
به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب علیهاالسلام یزد نشستی راجع به طرح کتابخوانی ومطالعه وتحلیل بیانات مقام معظم ربری برگزار شد واز بین طلاب گروههای پژوهشی به منظور مطالعه مستمر تشکیل شد.
برگزاری جلسه پژوهشی به مناسبت هفته کتاب وکتابخوانی
به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها جلسه ای رابه مناسبت هفته کتاب وکتابخوانی با همکاری مسئولین کتابخانه برگزارکرد.
رضیه رئیسی معاون پژوهش مدرسه حضرت زینب سلام الله علیها دراین جلسه درمورد اهمیت علم آموزی ومطا لعه مستمر درهرروز اشاراتی داشت وضرورت تلاش وتحصیل علم رادراین زمان حساس باتوجه به کم شدن امتیاز علمی ایران نسبت به سال گذشته بیان کرد.
رضیه رئیسی باتوجه به رشد 105درصدی تعدادمقالات مدرسه درسال گذشته اظهارداشت :طلاب عزیز باید هرچه بیشتر وبهتر دراین فراخوان های مقالات شرکت کنند تاهم بارعلمی خود راافزایش دهند وهم مثمر ثمر برای جامعه ومردم باشند.
وی درادامه به معرفی فراخوان های مقالات جشنواره علامه حلی وبانوامین وسخن متناسب بانیاز جوانان پرداخت وطلاب رابه شرکت فعال وموثردراین فراخوان ها تشویق کرد.
سکینه مختاری مسئول کتابخانه مدرسه حضرت زینب سلام الله علیها ضمن گرامیداشت هفته کتاب وکتابخوانی ،به معرفی اجمالی کتابخانه ملاصدرا شامل تعداد اعضای کتابخانه وتعدادکتب موجود درکتابخانه و معرفی بخش های مختلف کتابخانه شامل بخش مرجع ،نشریات ادواری ،بخش نرم افزارها واینترنت ومقرارت بخش امانت پرداخت وطرح های زیر رابه مناسبت این هفته معرفی کرد:1- طرح کتاب من :پیشنهاد درخواست تهیه کتاب باعنوان خاص ازسوی طلاب 2- طرح اهدای کتاب به کتابخانه توسط طلاب 3- طرح گلریزان کتاب :هدیه کتاب به کتابخانه حوزه های تازه تآسیس شده 4- طرح عضویت رایگان دریک روزبه مناسبت هفته کتاب وکتابخوانی .
خانم مختاری درادامه به معرفی کتاب های گنجینه مبلغین وراز ارتباط باجنس مخالف ورازهای تسخیر قلب همسر وسین جین خواستگاری پرداخت .
نشست پژوهشی معرفی شخصیت علامه طباطبایی
به مناسبت هفته کتاب وکتابخوانی نشست پژوهشی معرفی شخصیت علامه طباطبایی (رحمه الله علیه) درمدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها برگزارشد.
نشست پژوهشی معرفی شخصیت علامه طباطبایی درروز 24/8/94سالروز وفات علامه طباطبایی درهفته کتاب وکتابخوانی درمدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها باحضور کارشناس مذهبی رادیو وتلویزیون واستادحوزه ودانشگاه حجت الاسلام عباس اخوان برگزارشد.
حجت الاسلام عباس اخوان بااشاره به ابعاد شخصیتی علامه طباطبایی خصوصاٌ بعد علمی ومراحل رشد علمی ایشان اظهارداشت :علامه پس ازطی دروس ابتدایی به کسب علوم ومعارف دینی مثل علم صرف ،مغنی ،مطول ،شرح لمعه ،مکاسب وغیره پرداختند وسپس برای تحصیل درس خارج عازم نجف اشرف شدندودرمحضر اساتید بزرگی چون آیات عظام نائینی ،اصفهانی وکوه کمری بودند.
وی درادامه افزود:زمانی که ایشان برای درس فلسفه به محضراستاد بادکوبه ای رفته بودند استاد فرمودند :اول ریاضیات بخوانید بعد بیایید فلسفه راشروع کنید،علامه پس ازگذراندن حساب استدلالی ،هندسه مسطحه ،هندسه فضایی وجبراستدلالی به مدت دوسال ،دروس فلسفه رااغاز کردند.
اخوان درادامه اظهارداشت :علامه بعداازطی دروس ذکرشده به تبریز وسپس به قم رفتند وبه بیان تفسیر وسپس نوشتن تفسیر ارزشمند المیزان درطول بیست سال باپشتکارفراوان ومطالعه بسیار وتحمل سختی های زیادپرداختند ،که تفسیر المیزان ایشان نه تنهادرعالم تشیع بلکه درعالم اسلام برجستگی دارد.
حجت الاسلام اخوان درخاتمه باتوصیه به الگوپذیری اززندگی علما درراه طلبگی فرمود:طلاب بایدسرمشق بگیرند واوقاتی ازشبانه روز رابه کارعلمی بپردازند،همچنان که علامه طباطبایی شب قدر نیز به تفسیر آیات قرآن احیاء می کردندوحتی تفسیرشان درشب قدر به پایان رسید.